آموزش ها برای استفاده لابراتواری طراحی شده اند. توصیه می کنیم برای تمرکز بیشتر و استفاده مناسب از محتوای آموزشی از گوشی استفاده نمایید.

آیا دوره ها مناسب شما هستند؟
آشنایی با مدرس دوره

رضا ملکی – روانشناسی صنعتی و سازمانی

آشنایی بیشتر با مدرس دوره و رزومه کاری او

نسخه متنی
۰۲: معرفی، نقشه راه دوره‌ها و ارتباط آن به مخاطب
موضوع این دوره‌ها چیست؟
این دوره آموزشی یک آموزش کوتاه‌مدت روانشناسی کاربردی است. در این دوره درک و تفسیر دقیق و علمی رفتار انسانی را آموزش خواهید دید. این درک و تفسیر می‌تواند در خصوص رفتار خودمان یا دیگران باشد. همچنین نحوه استفاده از این دانش برای ارتقا و بهبود روابط بین فردی به‌خصوص در محیط کار را آموزش خواهیم داد.
مخاطبان دوره
مخاطبان این دوره افراد فنی و غیر روانشناسان هستند. چرا؟ چون‌که عموماً نقش انسان در آموزش‌های فنی اعم از مهندسی و حتی رشته‌های علوم انسانی مرتبط مانند مدیریت کمرنگ دیده‌شده است و آموزش‌های مختصر در این خصوص نیز برای این مخاطبان به آموزش مفاهیم کلی مثل رفتار سازمانی یا حوزه‌های کمیت‌پذیری مانند ارگونومی محدود هستند. درحالی‌که نقش عوامل انسانی مانند نگرش‌ها، رویکردها، رفتار و ارتباطات در همه حوزه‌های زندگی انسان اگر مهم‌تر از نقش دانش و مهارت‌های فنی نباشد کم‌اهمیت‌تر هم نیست.
در این دوره اگر به مفاهیم کلی هم اشاره‌ای شود با استفاده از مثال‌های مختلف تلاش خواهیم کرد که کاری کنیم که آموخته‌ها را به دنیای واقعی مربوط و تثبیت کنیم و از فراموشی آن‌ها جلوگیری کنیم.
فرضیاتی که در خصوص شما به‌عنوان یک مخاطب فنی دارم عبارت‌اند از این‌که شما:
۱٫ هوش بالاتر از متوسط دارید، به معنای عمومی کلمه یعنی اگر جایی توضیحات مختصر است خود شما می‌توانید به دنبال تکمیل آن موضوع بگردید.
۲٫ قوه انتزاع بالایی دارید و مفاهیم منطقی را خوب درک می‌کنید.
۳٫ توانایی حل مسئله شما خوب است، به این معنی که چرخه مشاهده، استدلال منطقی و نتیجه‌گیری را به‌خوبی می‌شناسید و از آن استفاده می‌کنید.
در این دوره بر روی‌همین فونداسیون، ساختمان توضیح علمی رفتار و شخصیت افراد را بالا می‌بریم.
نقشه راه دوره
• این دوره‌ها با یک آموزش سریع و کوتاه در خصوص کلیات روانشناسی آغاز می‌شوند. در این بخش با مفاهیم پایه‌ای آشنا می‌شویم که در طول دوره‌ها بارها به آن‌ها بازخواهیم گشت و از آن‌ها استفاده خواهیم نمود، مثل خودآگاهی و ذهن ناهشیار یا تفاوت بین عملکرد شناختی و عملکردهای من (Ego).
• سپس به معرفی مفهوم شخصیت می‌پردازیم و می‌بینیم که شخصیت چگونه شکل می‌گیرد و چگونه در صفات انسانی متبلور می‌شود.
این دو بخش در واقع پیش‌نیاز دوره های آموزشی این مجموعه هستند که در ادامه راه شما می توانید یک یا چند گزینه از مجموعه آموزش ها را انتخاب و تکمیل کنید ولی توصیه می‌کنیم که از ترتیب زیر استفاده کنید.
I. سه نوع از رایج‌ترین تیپ‌شناسی‌های شخصیتی شامل MBTI، انیاگرام یا انیاتایپس و نمودار رفتاری دیسک (DiSC) را معرفی می‌کنیم. (دوره‌ها به مرور زمان ارایه خواهند شد)
II. سپس به بررسی موضوع ارتباطات به‌عنوان هسته اصلی روابط انسانی می‌پردازیم و می‌بینیم که چگونه تیپ‌های مختلف رفتاری و شخصیتی باهم تعامل می‌کنند.
III. در بخش بعدازآن پویایی گروه‌ها را بررسی می‌کنیم. گروه‌ها همه‌جا هستند از خانواده تا محیط کار و تحصیل که شناخت پویایی و ارتباطات گروهی در سطحی بالاتر از ارتباطات بین فردی اتفاق می‌افتد و شامل مفاهیمی مانند رهبری و پیروی می‌شود.
IV. بخش بعدازآن به هوش هیجانی را بررسی می‌کنیم .
V. درنهایت استرس و ذهن آگاهی را بررسی می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان استرس منفی را کنترل کرد.
مخاطبان این دوره چه کسانی هستند؟
آشنایی با عملکرد ذهن و روان
نسخه متنی
۱-۱: عملکرد ذهن و روان – اهمیت کنار آمدن با دیگران
اهمیت کنار آمدن با دیگران
چرا کنار آمدن با دیگران برای افراد فنی سخت‌تر است؟ درک این موضوع در لوای این واقعیت ساده نهفته است که افراد فنی با ماشین‌ها و سیستم‌های کاری راحت‌تر کار می‌کنند. ماشین‌ها یا سیستم‌های کاری به این صورت کار می‌کنند که وقتی ورودی‌ای به آن‌ها داده می‌شود، عملیات یا فرآیندی بر روی آن توسط ماشین انجام می‌شود و نهایت خروجی تولید و ارائه می‌شود.
این مدل فرآیندی در دانش روانشناسی به‌عنوان رویکرد جعبه سیاه شناخته می‌شود. در این مدل فرآیندهای ذهنی و درون فردی در نظر گرفته نمی‌شوند و به‌جای آن بر روی ورودی و خروجی کار می‌شود.
بر اساس تعمیم این رویکرد به دنیای انسانی است که عموماً در دنیای کار و فعالیت فنی انتظار داریم افراد در برابر یک ورودی یکسان مثل ماشین‌ها یک خروجی یکسان ارائه کنند. فرض کنید یک برنامه را هر چند بار بر روی یک کامپیوتر اجرا کنید نتایج مشابهی به شما ارایه می کند یا هر چند بار میزان خاصی از یک نوع سیمان و مقدار مشخصی آب و شن را وارد میکسر کنید در زمان مشابه یک نوع بتون به دست می آید. این در حالی است که انسان‌ها و ماشین‌ها باهم متفاوت‌اند. فرآیند یا عملیاتی که بر روی ورودی توسط هر فرد انجام می‌گیرد از دیگری متفاوت است و به همین دلیل خروجی‌های متفاوتی هم ارائه می‌شود. حتی یک نفر در طول زمان ممکن است به یک ورودی خاص پاسخ های مختلفی بدهد.
در این نوع نگرش اشتباهی به نام «ساده‌انگاری سیستم‌های انسانی» هم اتفاق می‌افتد به این معنی که انسان‌ها مانند ماشین‌ها و ابزارها پدیده‌های منفعلی نیستند و درواقع آن‌ها خودشان از زیرسیستم‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده‌اند که نه‌تنها عملیات یا فرآیند بلکه حتی ورودی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند. به‌عنوان‌مثال ورودی تحت تأثیر سلامت، سطح انرژی در ساعات روز، تجربیات قبلی و تربیت و رشد خانوادگی و اجتماعی قرار دارد.
به همین دلیل است که اگر با رویکرد جعبه سیاه به دنبال تفسیر و درک رفتارهای انسانی باشیم، آن‌ها را غیرقابل‌پیش‌بینی و عواملی پر ریسک و حاشیه در سیستم‌ها می‌بینیم.
باز هم به همین دلیل است که بسیاری از افراد فنی ترجیح می‌دهند به‌جای تعامل با انسان‌ها و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها به فنّاوری و ماشین‌ها تکیه کنند. درحالی‌که این نگرش نتیجه عکس دارد و فقط به بالاتر رفتن سطح تعاملات انسانی و افزایش اهمیت آن منجر می‌شود.
به‌عنوان‌مثال اگر شما قبل از اتوماسیون تولید یا خدماتتان مجبور بودید با حدود ۳۰ نفر کارگر نیمه ماهر یا غیر ماهر خط تولید به‌صورت سطحی و در حد ارتباطات انسانی و رفتار سازمانی تعامل داشته باشید، بعد از اتوماسیون مجبورید با ۵ نفر مهندس و ۲ نفر تعمیرکار ماهر تعاملات عمیق و شامل درک همه اجزای ارتباطات انسانی داشته باشید. چراکه در این حالت وابستگی شما به افراد محدود ولی ماهر، عمیق‌تر و جایگزینی کار و تخصص آن‌ها برای شما سخت‌تر شده است.
اهمیت کنار آمدن با دیگران
ذهن ما چگونه کار می کند؟
نسخه متنی
۱-۲: عملکرد ذهن و روان – ذهن ما چگونه کار می‌کند + تفاوت‌های مغز و کامپیوتر
ذهن ما چگونه کار می‌کند؟
این کار را با مقایسه بین ذهن و یک کامپیوتر آسان‌تر می‌کنیم. همان‌طور که یک کامپیوتر از اجزای مختلفی تشکیل‌شده ذهن هم اجزایی مشابه آن‌ها دارد (این مقایسه زیربنای رویکرد شناختی در روانشناسی است که در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت).
همان‌طور که کامپیوتر در پایه‌ای‌ترین سطح دارای سخت‌افزاری است که از کیس و سایر اجزای فیزیکی، سیم و فن ، اجزای الکترونیک تشکیل‌شده است، زیربنای ذهن انسانی هم سیستم عصبی‌ای است که از گیرنده‌های عصبی، اعصاب محیطی، نخاع، گره‌های اعصاب و … تشکیل‌شده است که در طی فراگشت طبیعی به اجزای سطح بالاتر تکامل‌یافته است.
می‌توانیم در ادامه این قیاس مغز را به‌عنوان CPU ، نخاع را به‌عنوان CHEAPSET، اعصاب را به‌عنوان کابل‌های ارتباط و گیرنده‌های حسی را به‌عنوان ابزار ورودی مانند ماوس و کیبورد در نظر بگیریم. در این سطح تشابه‌های بیشتری هم هست، مثلاً همان‌طور که با قدیمی‌شدن سخت‌افزارها در اجرای برنامه‌های جدید روی کامپیوتر دچار مشکل می‌شویم، مشکلات جسمانی ناشی از سالخوردگی عملکرد سیستم عصبی را پایین می‌آورد؛ یا در قیاسی دیگر همان‌طور که می‌توان سخت‌افزارها را از طریق نصب درایور های جدید ارتقا داد از طریق ورزش، تمرین تن آرامی و آموزش می‌توان عملکرد سیستم عصبی را ارتقا داد.
در کامپیوتر این میان‌افزار یا BIOS است که وظیفه تعامل با سخت‌افزارهای پایه را بر عهده دارد و موجب می‌شود عملکردهای ساده و روزمره مانند ورود و خروج داده‌ها، سریع و اثربخش باشند. در بدن انسان به نحو مشابه قسمتی از ساختار سطح پایین مغز به نام ساقه مغز وظیفه تعامل با شبکه اعصاب محیطی و نخاع را بر عهده دارد. این بخش از مغز شامل مخچه و بصل النخاع و سایر ساختارهای مغز است که به مغز خزنده (به خاطر شباهت به مغز خزندگان) مشهور است. این بخش از مغز عملکردهایی مانند تعادل، تنفس، رانه‌های جنسی، ضربان قلب، اعمال دستگاه هاضمه و … را که به عملکردهای خودآگاه ذهن انسان وابستگی ندارند و برای ادامه حیات ضروری هستند را کنترل می‌کند. این بخش از مغز تقریباً به‌صورت خودمختار عمل می‌کند ولی می‌تواند تحت تأثیر بخش‌های بالاتر سیستم عصبی قرار بگیرد مثلاً سرعت تنفس را می‌توان به‌صورت آگاهانه کنترل کرد یا رانه‌های جنسی تحت تأثیر شناخت عاطفی و … قرار بگیرند ولی در حالت معمول این گروه از عملکردها به‌صورت خودکار عمل می‌کنند.
در سطح بعدی ما در کامپیوتر سیستم‌عامل را داریم که وظیفه مدیریت منابع مانند تخصیص حافظه یا زمان پردازش (CPU Time) به برنامه‌های سطح بالاتر را بر عهده دارد. ساختار مشابه سیستم‌عامل در بدن انسان سیستم جانبی یا دستگاه لیمبیک (Limbic System) نام دارد که واسطه بین ساقه مغز و قشر مغز است و مسئول عملکردهایی مانند انگیزش، یادگیری، خاطر سپاری، تمرکز و عواطف است. برخی از الگوریتم‌های پایه اجتماعی مانند چهره خوانی و ارزیابی اجتماعی توسط همین دستگاه لیمبیک انجام می‌گیرد و به همین دلیل است که مثلاً در بخش ارتباطات گفته می‌شود که اولین تأثیر معمولاً ماندگارترین است؛ چون برداشت اولیه ما از دیگران توسط این بخش‌های نیمه هوشیار و ناهشیار انجام می‌شود و پردازش‌های بعدی خودآگاه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
در بالاترین سطح در کامپیوتر ما برنامه‌ها یا اپلیکیشن های مختلفی را داریم که هریک را برای منظور و هدف خاصی اجرا می‌کنیم. هریک از این برنامه‌ها برای اجرای صحیح نیازمند همکاری بخش‌های سطح پایین‌تر مانند سیستم‌عامل، میان‌افزار و سخت‌افزار هستند تا به‌اصطلاح اجرا بشوند. در بدن انسان این قشر مغز یا کورتکس سربرال است که در بالاترین سطح قرارگرفته است و تقریباً بیشترین حجم مغز را شامل می‌شود. تمام منطق، خلاقیت، افکار، ایده‌ها و بازنمایی افکار و همه ساختارهای سطح بالای شناختی و عملکردی انسان توسط قشر مغز انجام می‌شود. قشر مغز از سه بخش تشکیل‌شده است، بخش ادارکی یا (Sensory) که وظیفه تحلیل و پردازش اطلاعات ورودی از حواس پنج‌گانه و محیطی را بر عهده دارد. بخش حرکتی، حرکات عضلانی آگاهانه و وضعیت حرکت محیطی ما را بر عهده دارد. بخش سوم، بخش بازنمایی یا تداعی است که درک و شناخت ما از دنیا را دریافت، ذخیره و پردازش می‌کند و شکل می‌دهد. برای ایجاد خروجی همه اجزای کامپیوتر در سلسله‌مراتب باهم کار می‌کنند، مثلاً برای ایجاد خروجی صوتی یک برنامه اطلاعات را به سیستم‌عاملی ارائه می‌کند که خود آن در تعامل با میان‌افزار یا کارت صدا است و درنهایت کارت صدا خروجی را در قالب امواج صوتی به بلندگو یا اسپیکر می‌فرستد. در بدن انسان نیز به نحوی مشابه وقتی سؤالی پرسیده می‌شود، قشر مغز معنای لغات را تشخیص می‌دهد و با استفاده از عملکردهای منطقی و هیجانی اطلاعات را پردازش و پاسخ مناسب را از مسیر دستگاه جانبی به ساقه مغز و ازآنجا به عضلات زبان و حنجره می‌فرستد تا خروجی در قالب کلام ارائه شود.
هشدار در خصوص تفاوت‌ها
باوجود تمام تشابه‌های بین مغز و کامپیوتر تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو نیز وجود دارد.
۱) یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها این است که قشر مغز برخلاف کامپیوتر تا ضروری نباشد یا حتی بالاتر از آن مجبور نباشد، پردازشی انجام نمی‌دهد و در سایر حالات به عملکرد ساختارهای پایین‌تر اتکا و اکتفا می‌کند. در این حالت مغز بسیار شبیه پردازشگرهای کم‌مصرف موبایل است که حد امکان کاری انجام نمی‌دهند و در واکنش به اطلاعات به پاسخ‌های خودکار و تکرار متکی هستند. به این حالت در اصطلاح زندگی با خلبان خودکار (Autopilot) گفته می‌شود که به زبان ساده به عدم تمایل قشر مغز برای فعالیت و استفاده از پاسخ‌های از قبل تعیین‌شده و تعمیم آن‌ها به موقعیت‌های جدید اشاره دارد. تعمیم اجتماعی (Stereotype) یا از پیش قضاوت کردن اجتماعی یکی از نتایج این پدیده است. نمونه دیگر نتایج این حالت مغز به رفتار بازتابی معروف است که وقتی در پاسخ به موقعیتی خاص، واکنشی را نشان می‌دهیم برای موقعیت‌های مشابه همان پاسخ را به‌سرعت فراخوانی و اجرا می‌کنیم. خطر این عملکردها به این مسئله بازمی‌گردد که در بسیاری موقعیت‌ها ما بدون فکر عمل می‌کنیم و در معرض اشتباهات شناختی زیادی قرار می‌گیریم.
۲) یک نمونه دیگر از تفاوت‌های بین مغز انسان و کامپیوتر این است که اگر کامپیوتر مشکلی در عملکرد داشته باشد با تغییر محیط داخلی مثل گره‌گشایی یا در اصطلاح دی باگ کردن یا تغییر و تعویض قطعات می‌توان آن را حل کرد درحالی‌که در مورد انسان این کار ممکن نیست. به عبارت دقیق‌تر هیچ‌گاه نمی‌توان تغییر مستقیمی در رفتار و عملکرد و به‌طورکلی در وضعیت درونی انسانی دیگر ایجاد کرد. تمام‌کاری که از دست ما برمی‌آید تغییر وضعیت درونی خودمان است. درست است که دیگران را نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم تغییر دهیم ولی از طریق تغییر وضعیت درونی خودمان می‌توانیم پاسخ‌ها و واکنش‌های دیگران یا همان رفتار و عملکرد آن‌ها را تغییر دهیم و به‌این‌ترتیب امکان تغییر غیرمستقیم وضعیت درونی آن‌ها را فراهم آوریم، حتی اگر به نفع خود آن‌ها باشد.
کل تکنیک‌های ارتباطی، مدیریتی و رهبری سازمانی هم بر همین اساس کار می‌کنند که با تغییر رفتار خود چگونه می‌توان ورودی و درنتیجه واکنش و رفتار دیگران را تغییر داد. آموزش‌های این دوره هم با هدف تغییر خود فرد طراحی‌شده‌اند و از آن‌ها برای تغییر دادن دیگران نمی‌توان استفاده نمود.
۳) به‌عبارت‌دیگر دیگران را نمی‌توان دی باگ یا رفع عیب نمود ولی می‌توانی به نحوی عمل کرد که خود آن‌ها به سمت رفع عیب و تغییر رفتار حرکت کنند. با شناخت بهتر دیگران ورودی یا این پوت را تغییر می‌دهیم تا خروجی آن‌ها تغییر دهیم. این نکته را نیز باید یادآوری کرد که خروجی دیگرآن‌همیشه بازتابی از ورودی شما نیست و همواره شامل سوگیری خطا یا بایاس (Bias) است. بایاس حاصل طرح‌واره‌های ذهنی و تجربیات پیشینی هر فرد است که به در پردازش اطلاعات و تولید واکنش و ارائه پاسخ مداخله می‌کند، همواره سطحی از بایاس در تعاملات انسانی وجود دارد و هیچ‌وقت نمی‌شود آن را کامل حذف کرد. نمونه‌ای از مفهوم سوگیری که ارائه شد به‌عنوان شخصیت شناخته می‌شود که در درس‌های بعدی با آن بیشتر آشنا می‌شویم و چگونگی به حداقل رساندن آن را می‌آموزیم. تعامل اصلاحی با دیگران چیزی شبیه بازی فکر برتر است که در آن شما ورودی‌ای به دیگران می‌دهید، آن‌ها سعی در تعبیر معنای آن و ارائه واکنش مناسب می‌کنند. در مرحله بعد شما نسبت به واکنش آن‌ها بازخورد می‌دهید و به‌این‌ترتیب آن‌ها واکنش خود را دوباره اصلاح می‌کنند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند تا درنهایت واکنش یا پاسخ درست و بهینه از سوی طرف مقابل شما ارائه می‌شود. انتظار نداشته باشید با یک مرحله تغییر یا فقط تغییر یک رفتار سریع به نتیجه برسید، این فرآیند بازی‌ای است که باید از آن لذت ببرید، در آن مهارت پیدا کنید و به دیگران بیاموزید.
۱ روانشناسی و شخصیت
۱ روانشناسی و شخصیت

برای ساختن یک بنا از کجا شروع می کنیم؟ آیا اول سراغ خرید تزیینات داخلی می روید یا برای درب پارکینگ به دنبال قفل و کلید و جک و ریموت و … غیره می گردید؟ به نظر نادرست می آید؟ خوب مسلم است که اگر از از این جا شروع کنید به بیراهه رفته اید. ساخت یک بنا را ازطراحی و نقشه آن شروع می کنند.

در این دوره طی دو ماژول (بخش )ساختمان دانش روانشناسی شما پی ریزی می شود.

تعداد دروس این دوره آموزشی : ۱۲

مشاهده ویدئو جمع بندی ماژول خلاصه روانشناسی مشاهده ویدئو جمع بندی ماژول شخصیت

ثبت نام در دوره
از طریق داشبورد و پنل کاربری خودتان می‌توانید در این دوره ثبت نام کنید ولی قبل از آن می‌بایست با نام کاربری و رمز ورود به سایت وارد شوید. یا مستقیما به فروشگاه بروید، با تکمیل خرید این دوره، عضویت شما نیز انجام می شود.
۳ تیپ شناسی شخصیتی انیا گرام Enneagram
۳ تیپ شناسی شخصیتی انیا گرام Enneagram

این دوره در دست تدوین است.

به عنوان عضو سایت به محض انتشار اطلاع رسانی می گردد.

تعداد دروس این دوره آموزشی :

آشنایی با محتوای دوره

ثبت نام در دوره
۴ تیپ شناسی شخصیتی دیسک DiSC

ثبت نام در دوره
۴ تیپ شناسی شخصیتی دیسک DiSC

این دوره در دست تدوین است.

به عنوان عضو سایت به محض انتشار اطلاع رسانی می گردد.

تعداد دروس این دوره آموزشی :

مشاهده ویدئو جمع بندی
۵ ارتباطات بین فردی
۵ ارتباطات بین فردی

کمال انسانی از مسیر جامعه و ارتباطات انسانی می گذرد. چه بخواهیم و چه نخواهیم هر روزه در حال تعامل با دوستان، خانواده، همکاران، روسا، مشتریان و مراجعان و… هستیم.

دانش ارتباطات بین فردی راه گشا و تسهیل گر عبور ما از این جاده کمال انسانی است.

تعداد دروس این دوره آموزشی : ۷

مشاهده ویدئو جمع بندی

ثبت نام در دوره
از طریق داشبورد و پنل کاربری خودتان می‌توانید در این دوره ثبت نام کنید ولی قبل از آن می‌بایست با نام کاربری و رمز ورود به سایت وارد شوید. یا مستقیما به فروشگاه بروید، با تکمیل خرید این دوره، عضویت شما نیز انجام می شود.
۷ هوش هیجانی
۷ هوش هیجانی

حتما تا به حال بارها اصطلاح هوش هیجانی را شنیده اید. امروزه توافقی عمومی وجود دارد که هوش هیجانی در زندگی اجتماعی ما تاثیری بزرگتر از توانایی های منطقی و عینی دارد.

هیجان های انسانی به همان اندازه که برای تعریف شدن در قالب منطق علمی سخت هستند در زندگی ما تاثیرگذارند. دنیای انسانی دنیای هیجانی است.

تعداد دروس این دوره آموزشی : ۶

مشاهده ویدئو جمع بندی

ثبت نام در دوره
از طریق داشبورد و پنل کاربری خودتان می‌توانید در این دوره ثبت نام کنید ولی قبل از آن می‌بایست با نام کاربری و رمز ورود به سایت وارد شوید. یا مستقیما به فروشگاه بروید، با تکمیل خرید این دوره، عضویت شما نیز انجام می شود.