پرسشنامه استرس شغلی HSE

توضیحات پرسشنامه استرس شغلی HSE یا  HSE MANAGEMENT STANDARDS INDICATOR TOOL، ابزاری است که به بیش از ۱۰ زبان ترجمه و استفاده گردیده است. استرس شغلی به واکنش افراد به موقعیت‌های شغلی گفته می‌شود که موجب تاثیر و خروج رفتار افراد از دایره هنجار می شود. تجربه استرس شغلی تاثرات زیانباری بر سلامت فیزیکی و روانی افراد دارد. مساله مهم دیگر تاثیری است که استرس شغلی بر عملکرد سازمان ها…

پرسشنامه سبک‌های پیروی کلی ۱۹۹۲

  توضیحات پیروی و رابرت کلی به یکدیگر گره خورده اند. رابرت کلی (۱۹۹۲) در کتاب پرفروش و موثر خود «قدرت پیروی»، شاید اولین مدل حاصل از تلاش علمی برای طبقه‌بندی پیروان (کارکنان) را معرفی نمود. او که در زمینه‌های آموزش و روانشناسی تحصیل کرده بود و دکترای خود را در هاروارد بدست آورده بود، براساس دو بعد فعالیت-انفعال و تفکر مستقل-وابسته، کارکنان را به چهار گروه اثربخش یا ستاره،…

شبکه رهبری موتون و بلیک

توضیحات شبکه رهبری بلیک و جین موتون (۱۹۶۴) که در اصل شبکه مدیریتی نامیده می‌شد، با تمرکز بر رویکردهای رهبران بنا نهاده شده است. ۲ بعد زیربنای این شبکه توجه به نتایج(تولید یا عملکرد یا بهره‌وری) و توجه به افراد (روابط انسانی یا مردم‌داری) می‌باشد. هریک از ۲ بعد، گرایشی مستقل از هم هستند و در دسته‌بندی‌های مختلف از سبک‌های رهبری مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. بلیک و موتون در ابتدا ۵…

ارزیابی مهارت‌های مدیریتی

  توضیحات برای مدیریت به چه مهارت‌هایی نیاز داریم. مهارت‌های فنی؟ مهارت‌های انسانی و نرم؟ مهارت‌های مفهومی و سطح بالا؟ قطعا به همه آن ها نیاز داریم. ابزار حاضر عمومی ترین  مهارت های نرم را مورد سنجش قرار می‌دهد. نتایج و تفسیر آن ها این ابزار یک وسیله سایکومتریک نیست. ابزاری برای شبیه‌سازی و پرورش شخصی است. به خوب می‌توانید از این ابزار به‌عنوان وسیله‌ای برای دریافت بازخورد (حتی ارزیابی…

سنجش تعارض کار و زندگی

  توضیحات هرکسی می‌خواهد که برای خانواده‌اش بهترین و مناسب‌ترین شرایط زندگی را فراهم کند و برای همین منظور، مجبور هستند شغلی داشته باشند و کار کنند. سخت‌کوشی، چیز اشتباهی نیست، اما دچار اعتیاد به کار شدن، موضوع دیگری است. برخی افراد نمی‌‌توانند بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنند. به همین دلیل هم زندگی خصوصی آن‌ها همیشه تحت تأثیر شغلشان است. هدف نهایی ما باید شادی بادوام باشد.…

رانه‌ها (الگوی انگیزش – سبک های کاری) Drivers

  توضیحات رانه‌ها(۲۰۰۸) فشارهای درونی ناهشیاری هستند که ما را به انجام کارها به شیوه‌های خاصی درزمینه سرعت، کامل بودن، کمتر احساساتی شدن و … وا‌می‌دارند. اغلب اوقات و البته نه همیشه درزمینه دستیابی به اهداف کمکی به ما نمی‌کنند و متناسب با آن‌ها نیستند چون رانه‌ها بیشتر به پاسخ دادن به نیازهای درونی گرایش دارند تا واکنش نشان دادن به رویدادهای واقعی. رانه‌ها نشانه‌های بیرونی هستند که فرآیندها درونی…

تعهد سازمانی آلن و میر نسخه بازبینی شده OCQ ۲۰۰۷

  توضیحات در روزگاری که تعهد سازمانی در معنای سنتی به مفهومی منقرض شده تبدیل شده است. سنجش تعهد سازمانی کارکنان در معنای جدیدی برای پاسخ دادن به سوالات زیر بسیار مفید است. چرا تعهد سازمانی پایین است؟ چرا افراد سازمان را ترک می کنند؟ برای حفظ کارکنان کجا باید کار کنیم؟  مدل تعهد سازمانی می یر و آلن آلن و میر(۱۹۹۷) معتقد بودند که تعهد، فرد را با سازمان…

ارزیابی ظرفیت اجرا Execution Capability Assessment

  توضیحات  برعکس بسیاری از مفاهیم روانشناختی و مدیریت منابع انسانی که واجد پیچیدگی های مفهومی و در هم تنیدگی با سایر مفاهیم هستند. اجرا یا توان اجرایی این مزیت را دارد که با منطق صفر و یکی که در آن نهفته است می توان برروی بسیاری از این پیچیدگی ها و همبستگی های تو در تو پل زد و به این معنا رسید که «چکاره اید؟»، توان اجرا دارید…

پرسشنامه توصیف شغل JDI (رضایت شغلی)

  توضیحات رضایت شغلی جنبه‌ای از نگرش‌هایی است که به شغلمان داریم. واکنش احساسی و عقلانی مثبت نسبت به شغل، خلاصه‌ترین تعریف از این عامل است. تعاریف و نظریات متعددی در توضیح این عامل تدوین شده است. در اختیار داشتن اطلاعات در مورد نگرش کارکنان می‌تواند کمک بزرگی برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی های سازمانی مدیران باشد. نتایج و تفسیر پرسشنامه حاضر روایی و پایایی مطلوبی در تحقیقات متعدد داخلی و…

پرسشنامه شناخت سازمان ORGANISATIONAL DIAGNOSIS QUESTIONNAIRE-ODQ

  توضیحات ماروین ویزبورد در سال ۱۹۷۶، ۶ طبقه را در مدل سازمانی خود، توصیف می‌کند که بعدها به عنوان مدل شش جعبه‌ای وایزبورد به یکی از شناخته شده ترین مدل‌های ارزیابی و عارضه‌یابی سازمانی تبدیل می شود. اجزای این مدل و هدف از بررسی هریک از آن‌ها در سازمان عبارتند از: اهداف : ما به چه کاری مشغولیم و چقدر با آن همسو هستیم؟ ساختار : چگونه تقسیم کار…