مبنا یک

سنجه استخدام و ارزیابی فردی مبنا یک یکی از بهترین ابزارهای موجود در این زمینه در سطح دنیا می باشد.  مبنا یک ابزاری کارآ و مفید برای بسیاری از فرآیندهای منابع انسانی است. این گروه از سنجه ها حاصل بیش از ۵ سال پایش و مطالعه تطبیقی در بین ابزارهای سایکومتریک موجود در سطح دنیا می باشد. توجه فرمایید که این ابزار برای استفاده توسط متخصصین آموزش دیده روانشناسان صنعتی و…

انیاگرام Enneagram

  توضیحات انیاگرام حاصل کارهای عرفانی گورجیف است که توسط فیلسوف معتقد به تصوف گورجیف، اسکار ایجارنو معروف و گسترش یافته است. انیاگرام نیز یکی از مدل‌های تیپ‌شناسی مورد استقبال در محیط حرفه‌ای است، درحالی‌که هیچ پایه علمی و آکادمیکی ندارد. اما بنابر  قول معروف در فلسفه شما در مقام شکار (نظریه پردازی) آزاد هستید ولی در مقام دفاع باید به متد (علمی-فلسفی) وفادار بمانید. در تیپ‌های نه‌گانه انیاگرام یا…

کهن الگو نما (پیرسون – مار، ۲۰۰۲)

  توضیحات انسان موجودی داستان‌گو است. به اطراف خود نگاه کنید همه در حال بیان داستان هستند، برخی بر مبنای واقعیت و برخی زاده تخیل. اما داستان کلی زندگی یا همان داستان‌های اساطیری انگار دائماً در حال تکرار است. داستان ما  بخشی از داستان زندگی است و به ما و دیگران می‌گوید که ما که هستیم، چه می‌خواهیم، چه‌کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم و چه‌کارهایی خارج از توان ما است.…

سبک‌های اجتماعی SOCIAL STYLES

توضیحات مفهوم سبک‌های اجتماعی اولین بار توسط مریل و رید (۱۹۸۱) فرمول‌بندی شد. سبک اجتماعی به عنوان الگوی پایدار و تکرار شونده روابط بین فردی تعریف می‌شود. سبک اجتماعی ویژگی‌ای است که ورای موقعیت‌های مختلف و تاثیرپذیری‌های دیگر فردی تقریبا همه آن چه بین فرد و دیگران انجام می‌گیرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد معمول در یکی از چهار گروه سبک‌های اجتماعی چهارگانه قرار می‌گیرند.هر فرد سبک غالبی دارد…

پرسشنامه شش عاملی شخصیت هگزاکو HEXACO-60

توضیحات با توافق عمومی روانشناسان بر سر پنج عامل بزرگ شخصیتی (به پرسشنامه نئو مراجعه نمایید) به نظر می رسید که پایان بحث سنجش صفات کلی شخصیتی نزدیک است، اما بررسی های بیشتر نشان داد که زبان عاملی مخل در این زمینه است. مطالعات بین فرهنگی نشان داده است که ساختارهای بهتری نیز در این زمینه وجود دارد که مدل هگزاکو (HEXACO) یا مدل شش عاملی شخصیت حاصل این مطالعات…

رانه‌ها (الگوی انگیزش – سبک های کاری) Drivers

  توضیحات رانه‌ها(۲۰۰۸) فشارهای درونی ناهشیاری هستند که ما را به انجام کارها به شیوه‌های خاصی درزمینه سرعت، کامل بودن، کمتر احساساتی شدن و … وا‌می‌دارند. اغلب اوقات و البته نه همیشه درزمینه دستیابی به اهداف کمکی به ما نمی‌کنند و متناسب با آن‌ها نیستند چون رانه‌ها بیشتر به پاسخ دادن به نیازهای درونی گرایش دارند تا واکنش نشان دادن به رویدادهای واقعی. رانه‌ها نشانه‌های بیرونی هستند که فرآیندها درونی…

من-نگار Ego-gram

  توضیحات من (اگو) چیست؟ در تحلیل روابط متقابل از این لغت به معنای آنچه ما را از دیگران متمایز می‌کند، استفاده می‌شود. مثلاً من این‌جوری هستم یا من این‌طور نیستم. بر همین اساس درآن‌واحد به مجموعه‌ای از رفتارها و افکار شخصیتی افراد اشاره دارد. تعریف برن از جایگاه من:اریک برن پایه‌گذار تحلیل رفتار متقابل، جایگاه من را به‌صورت الگویی پایدار از احساسات و تجارب که مستقیماً به نحوه رفتار…

تیپ شناسی دیسک DiSC Profiler

  توضیحات در صورت تمایل به مطالعه توضیحات تاریخی روی تب زیر کلیک کنید. در صورتی که با این مدل آشنا هستید می توانید مستقیما به بخش سوالات بروید. دیسک در نهایت با توجه به زمینه نظری آن، یعنی دیدگاه مارستون که شخصیت انسان بسیار پیچیده و غیر قابل اندازه گیری است،  یک ارزیابی رفتاری است. در این رویکرد که با شخصیت انسان به عنوان یک جعبه سیاه برخورد می…

ابزار سبک‌های حل‌تعارض توماس-کیلمن Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument-TKI

  توضیحات تعارض و مذاکره دو پای ثابت محیط‌های اجتماعی و از جمله محیط‌های شغلی هستند. ابزار سنجش سبک‌های حل تعارض توماس-کیلمن (TKI) رفتارهای معمول در موقعیت‌های تعارض آمیز را ارزیابی می‌کند و آن‌ها را براساس دو بعد جرات‌ورزی یا صراحت و همکاری یا ملاحظه‌کاری توصیف و تحلیل می‌کند. اطلاعات حاصل از TKI به خوبی جزییات مرتبط با چگونگی استفاده اثربخش فرد از سبک‌‌های مختلف حل تعارض را به فرد…

پرسشنامه سنجش صفات پنج گانه شخصیتی NEO-FFI

  توضیحات پرسشنامه NEO یکی از آزمون های شخصیتی است که بر اساس تحلیل عوامل ساخته شده است. در واقع در ساخت این پرسشنامه از آخر به اول حرکت شده است به این معنی که اول سنجش های مرتبط با صفات فراگیر از طریق پرسشنامه انجام شد. بعد براساس تیمار های آماری و تحلیل عاملی اکتشافی پنج عامل شناسایی شد.  در گام بعدی عوامل تحلیل محتوا شدند و … و…