به کاری که انجام می‌دهیم افتخار می‌کنیم. بیش از یک میلیون بازدید ماهانه و ۱۰ میلیون کلیک، حاصل توجه ما به خواسته های شماست.

رهبری در سازمان

خدمتی دیگر

آیا به روانشناسی علاقه مندید؟

پس روانشناسی یادبگیرید.

در ارتباطات با موضوع این سنجه می توانید دانش عمیق تری در لینک دوره های آموزش مجازی زیر بدست آورید و گواهی آموزشی معتبر هم دریافت کنید.

مجموعه دوره های روانشناسی برای غیر روانشناسان

دوره آموزش مجازی ارتباطات بین فردی

دوره آموزش مجازی روانشناسی و شخصیت

یا به صفحه مجموعه آموزش های روانشناسی برای غیر روانشناسان بروید و خودتان انتخاب نمایید:

روانشناسی برای غیر روانشناسان

با عضویت در سایت از طریق ثبت نام هیچ چیز را از دست ندهید. شما هم به بیش از شصت هزار نفری که از خدمات آموزش و سنجه‌های ما استفاده می‌کنند، بپیوندید.

ثبت نام در سایت

آیا ارزش مالی خدمات سنجه‌ها که به رایگان در اختیار شما قرار گرفته است، را می دانید؟

بیش از ۴۵۰۰ $ برای هر نفر در خارج از کشور یا بیش از ۱٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰ T برای هر نفر با تعرفه سازمان بهزیستی (بر تعداد سنجه ها افزوده ایم). برای دانستن چرایی آن اعلامیه استراتژی ما را بخوانید..

 

توضیحات۹۷۸۱۴۳۳۸۱۱۶۱۶

این مسئله که الگوی زندگی ما معمولاً در کودکی شکل می‌گیرد تا حدود زیادی مورد توافق همگانی است. همه انسان‌ها هم در دوران کودکی ناتوان، ناآگاه، وابسته به دیگران و بی‌تجربه هستند و طبیعی است که آسیب‌های زیادی دیده باشند. مشکل ازآنجایی آغاز می‌شود که این تجربیات اولیه زمینه‌ساز افتادن ما در تله‌هایی می‌شوند که گاهی در تمامی عمر همراه ما هستند.

به یاد داشته باشیم که ممکن است ما در شکل‌گیری این تله‌ها نقش نداشته باشیم ولی در تداوم آن‌ها مسلماً مسئول هستیم.جفری یانگ

تله زندگی، اصطلاحی عامیانه است برای اشاره به آنچه متخصصان طرح‌واره می‌نامند. طرح‌واره را این‌گونه می‌توان تعریف کرد: باورهای عمیق و تزلزل‌ناپذیری که در دوران کودکی درباره خود، دیگران و جهان اطراف در ما شکل‌گرفته‌اند.

تله‌های زندگی سه ویژگی قابل‌شناسایی دارند:

  • تله‌های زندگی، الگوها یا درون‌مایه‌های دیرپای زندگی هستند.
  • تله‌های زندگی، خود آسیب‌رسان هستند.
  • تله‌های زندگی، برای بقای خودشان تلاش می‌کنند.

تله‌های زندگی علی‌رغم آسیبی که به ما می‌زنند، به ما نوعی از قدرت پیش‌بینی و ثبات در زندگی می‌دهند. به همین دلیل ما مدام در حال بازآفرینی شرایط ایجادکننده تله‌های زندگی هستیم. به‌عبارتی‌دیگر خودمان را در زندان تله‌های زندگی حبس می‌کنیم به این امید که از عدم قطعیت و ابهام موجود در محیط اطراف حفاظت شویم. این احساس امنیت مانع اصلی تغییر این باورها هستند.

عمده روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها زمینه تکرار تله‌های زندگی یا به عبارتی خارج نشدن از دام آن‌ها را فراهمی می‌کنیم عبارت‌اند از:

  • انتخاب و تکیه‌بر سبک‌های مقابله‌ای شخصی ناکارآمد
  • انتخاب همسر
  • انتخاب شغل
  • تحریف‌های شناختی از اطلاعات محیطی
  • استدلال‌های منطقی برای درست بودن شیوه تفکر و سبک‌ها مقابله‌ای خود

ممکن است تغییر طرح‌واره یا خارج شدن از تله زندگی بسیار سخت باشد ولی کاملاً ممکن است. شناخت و آگاهی از وجود آن‌ها نیز در کمترین برآورد، می‌تواند به کاهش تأثیر و دامنه اثرگذاری آن‌ها به ما کمک کند.VulnerabilityAssessment

نتایج و تفسیر آن‌ها

این سنجه نوعی پیش آزمایی و گمانه‌زنی است برای آشنایی با تله‌های زندگی است. درصورتی‌که درنتیجه این آزمون و آشنایی با تله‌های زندگی به این نتیجه رسیدید که احتمالاً در یکی از این تله‌ها گرفتارشده‌اید می‌توانید با استفاده از سنجه‌ها تفصیلی‌تر و دقیق‌تر به ارزیابی خود بپردازید یا از مشاوره تخصصی بهره‌مند گردید.

سنجه حاضر از کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید نوشته جفری یانگ و ژانت کلوسکو (ترجمه حمید پور و پیرمرادی، گلی زاده- انتشارات ارجمند) الگو گرفته است که نوعی کتاب خودیاری است.

مطابق مطالب کتاب توصیه می‌کنیم برای استفاده از کتاب‌های خودیاری درزمینهٔ روانشناسی حتماً از کمک یک مشاور متخصص استفاده نمایید.

در قسمت نتایج تله های زندگی شما به ترتیب اولویت گرفتاری و درگیری احتمالی شما با آن ها به همراه توصیف عمومی هر یک ارایه شده است.

راهنمای اجرا

این سنجه در دو مرحله نشانه های گرفتاری در تله های زندگی را بررسی می‌کند، در قسمت اول دوران کودکی و در قسمت دوم دوران فعلی و بزرگ‌سالی خود را در نظر بگیرید و گزینه مناسب با هریک از این دوره‌ها را انتخاب نمایید.

 


قسمت اول- دوره کودکی

ابتدا به بررسی صحت‌وسقم این سؤال‌ها در دوران کودکی خود بپردازید. اگر احساس‌های شما در دوره‌های مختلف کودکی‌تان متفاوت بوده است، گزینه‌ای را انتخاب کنید که نمایان گر حال و هوای ذهنی شما تا سن دوازده‌سالگی باشد.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1.من نمی‌توانم از نزدیکانم جدا شوم چون می‌ترسم مرا ترک کنند. *
2.اگر افراد موردعلاقه‌ام، فرد دیگری را به من ترجیح بدهند و ترکم کنند، سخت نگران می‌شوم. *
3.معمولاً گوش‌به‌زنگ انگیزه‌ها و نیت‌های پنهان دیگران هستم و به‌راحتی به دیگران اعتماد نمی‌کنم. *
4.احساس می‌کنم نمی‌توانم جلوی دیگران، دست از حالت دفاعی بردارم، چون به من صدمه می‌زنند. *
5.نگرانم که مریض شوم یا آسیب ببینم. در مقایسه با دیگران نگرانی من بیشتر است. *
6.نگرانم که خودم (یا خانواده‌ام)، سرمایه‌ام را از دست بدهم و محتاج دیگران بشوم. *
7.احساس می‌کنم به‌تنهایی نمی‌توانم از پس مسائل برآیم و نیاز دارم کسی کمکم کند. *
8.من و والدینم تمایل داریم بیش‌ازحد در زندگی و مسائل یکدیگر درگیر بشویم. *
9.اغلب در زندگی کسی را نداشته‌ام که از من حمایت کند، به درد دل من گوش بدهد و نگران اتفاقات زندگی من باشد. *
10.کسی نبوده که نیازهای عاطفی من را (مثل درک شدن، همدلی، راهنمایی و حمایت) برآورده سازد. *
11.احساس می‌کنم به هیچ‌کس یا هیچ فردی، تعلق‌خاطر ندارم. با دیگران خیلی فرق دارم. وصله ناجور جمع هستم. *
12.آدم کسل‌کننده و خسته‌کننده‌ای هستم. در موقعیت‌های اجتماعی حرفی برای گفتن ندارم. *
13.آرزو دارم دوستان، اعضای خانواده و آشنایان با تمام عیب‌ها و نقص‌هایم مرا دوست داشته باشند، اما متأسفانه چنین فردی در زندگی من وجود ندارد. *
14.از خودم شرمنده هستم. ارزش احترام، دوستی و محبت دیگران را ندارم. *
15.در محیط‌های شغلی و تحصیلی، به‌اندازه هم سن و سال‌هایم، باهوش و توانمند نیستم. *
16.به دلیل این‌که به‌اندازه دیگران باهوش، موفق و بااستعداد نیستم، اغلب احساس بی‌کفایتی می‌کنم. *
17.اغلب احساس می‌کنم باید به خواسته‌های دیگران تن بدهم وگرنه مرا رها می‌کنند یا درصدد تلافی برمی‌آیند. *
18.دیگران اعتقاددارند من برای خشنودی مردم همه کار می‌کنم، ولی برای رفع نیازهای خودم قدمی بر‌نمی‌دارم. *
19.تلاش می‌کنم هر کاری را به بهترین نحو انجام دهم. این‌که کار نسبتاً خوب باشد، اصلاً مرا راضی نمی‌کند. *
20.آن‌قدر کاردارم که وقتی برای استراحت و لذت بردن از زندگی ندارم. *
21.احساس می‌کنم نباید از قوانین و قراردادهایی که دیگران تابع آن‌ها هستند، اطاعت کنم. *
22.نمی‌توانم کارهای کسل‌کننده را به اتمام برسانم یا هیجان‌هایم را کنترل کنم. از این لحاظ به نظر می‌رسد آدم بی‌نظمی هستم. *

1 از 2

24 دیدگاه برای “تله های زندگی یانگ Life Traps

    1. با این ابزار می توانید تله هایی را که احتمالا با آن ها درگیر هستید شناسایی کنید. پرسشنامه را تکمیل نمایید و روی دکمه دریافت نتیجه کلیک کنید. مراحل بعدی شامل تلاش فکر خودتان و کمک گرفتن از مشاورین متخصص برای خروج از این تله ها است.

  1. با سلام و تشکر از وب سایت شما.تله من در زندگی معیارهای سخت گیرانه است. رهایی ازشون خیلی سخته. هیچ چیزی توی زندگی خوشحالم نمی کنه.دلم می خواهد ذوق زده بشم، هیجانی بشم اما همش ناراضیم. علتی که تو سایت نوشتید واقعا درسته. در دوران کودکی هیچ وقت چیزی نمی تونستم درخواست کنم.
    این رفتارم می ترسم روی بچه سه سالم اثر بگذاره. نمی دونم چی کار باید کنم. راهنماییم می کنید؟

    1. سلام و تشکر متقابل. می توانم شما را به همکار اسکماتراپیست مان خانم احمدی جهت مشاوره ارجاع بدهم. در صورت تمایل با پیامگیر تماس بگیرید ، شماره تماس و موضوع را پیام بگذارید. همکاران جهت هماهنگی با شما تماس می گیرند

  2. سلام متشکر به خاطر این مطالبتون
    من دچار اکثر این تله های زندگی ام رهاشدگی سختگیری، وابستگی ،محرومیت هیجانی ،بی اعتمادی طردشدگی اجتماعی بشد عذاب میکشم حدودا سی سالمه مجرد هم هستم

    1. تشکر متقابل از شما
      اولین و مهمترین گام که خودآگاهی است را هم اکنون برداشته اید، ادامه راه سریع و ساده نیست و نیازمند تلاش و حمایت تخصصی است.

  3. درود و احترام
    ممنون از تست و تحلیل مختصر و مفیدی ک ارائه دادید. بمن خیلی کمک کرد. فقط ممنون میشم اگر منبعی برای مطالعه بیشتر ارائه بدید. اگرهمواره پایدار و توانمند باشید.

    1. سلام. کتاب «زندگی خود را دوباره بیافرینید» نوشته جفری یانگ ترجمه حسن حمیدپور، الناز پیرمرادی، ناهید گلی زاده انتشارات ارجمند

    1. سلام. ممنون از محبت شما. کار روی طرحواره ها بسیار سخت ولی نتایج آن بسیار تعیین کننده هستند. می توانید از مشاوره یا آموزش برای ادامه کار استفاده نمایید

  4. با سلام
    من در تله رها شدگی ، وابستگی،محرومیت هیجانی و چند تله دیگه رتبه بالا کسب کردم.
    من ساکن مشهد هستم آیا متخصصی میتونید بهم معرفی کنید که منو در راه گشایی این تله ها یاری کنه؟

  5. با سلام و تشکر بابت تست خوبتون
    من با دو طرحواره معیارهای سخت گیرانه و رها شدگی ، مشکل جدی دارم.
    میشه راهنماییم کنید که چطور میتونم به درمانشون بپردازم؟
    پیشاپیش از توجهتون سپاسگزارم.

    1. سلام و تشکر متقابل
      می بایست از خدمات متخصصین طرحواره درمانگر (حالا چه از همکاران مرکز ما، چه از دیگر متخصصان) استفاده نمایید. البته مطالعه کتاب های خودآموز هم کمک کننده است. کتاب یانگ یکی از نمونه ها است
      موفق باشید

  6. بهتر از فوق العاده بود.
    خواهشمندم در مورد رهایی از تله محرومیت هیجانی و تله اطاعت راهنمایی کنید یا منابعی برا مطالعه معرفی فرمائید.
    با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *