شبکه رهبری بلیک و جین موتون (۱۹۶۴) که در اصل شبکه مدیریتی نامیده می‌شد، با تمرکز بر رویکردهای رهبران بنا نهاده شده است. ۲ بعد زیربنای این شبکه توجه به نتایج(تولید یا عملکرد یا بهره‌وری) و توجه به افراد (روابط انسانی یا مردم‌داری) می‌باشد. هریک از ۲ بعد، گرایشی مستقل از هم هستند و در دسته‌بندی‌های مختلف از سبک‌های رهبری مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. بلیک و موتون در ابتدا ۵ سبک مدیریتی متفاوت را بیان کردند ولی پیشرفت‌های بعدی مدل باعث شد که آن‌ها ۷ سبک رهبری را که در شکل  نشان داده شده است را ارائه کنند. 

چهار سبک اصلی رهبری  عبارتند از رهبری بی اقتضا، رهبری خودمحور، رهبری ملاحظه‌کار و رهبری مشارکتی.

مدیریت میانه رو (Organization man manager) یک رهبر میانه‌رو به معنی واقعی کلمه است که علاقه و توجه متوسطی به نتایج و افراد دارد. این رهبر تلاش می‌کند که تعادلی میان توجه به تولید و توجه به انسان‌ها ایجاد کند بدون اینکه به هیچ کدام به شکلی ویژه متعهد بشود.

دو سبک رهبری جدید خارج از شبکه به این مدل اضافه شده است که شامل سبک مدیریت پدر سالارانه و سبک رهبری فرصت‌طلبانه است.

مدیریت پدرانه بهتر می‌داند که چگونه وعده پاداش برای موفقیت و بدست آوردن نتیجه و تنبیه برای عدم موفقیت و نتیجه نگرفتن بدهد و سبک دیگر رهبری فرصت‌طلبانه یا چه چیزی درون این برای من وجود دارد (opp) است که در آن مدیر از سبک رهبری استفاده می‌کند که عقیده دارد بیشترین سود شخصی را نصیبش می‌کند.

در کنار امتیازات این چهارچوب مفهومی برای توسعه فردی و توسعه مدیریت، این مدل با این محدودیت مواجه است که متغییرهای محیطی و ویژگی های پیروان را در نظر نمی گیرد.

نتایج و تفسیر آن ها

پرسشنامه شبکه رهبری موتون و بلیک ابزاری برای خودارزیابی سبک رهبری است. شاخص‌های روانسنجی این پرسشنامه شامل روایی و پایایی به دفعات مورد سنجش قرار گرفته است و در اغلب موارد مطلوب ارزیابی شده است. این پرسشنامه شامل ۱۸ سوال با استفاده از طیف لیکرت رفتارهای رهبری را در دو بعد وظیفه گرایی و ملاحظه کاری (رابطه گرایی) را می سنجد.

با پاسخ به این پرسشنامه علاوه بر نمرات ابعاد دوگانه، تفسیر مرتبط با نزدیک ترین سبک های اصلی خودمحوری، ملاحظه کار، مشارکتی و بی اقتضا را دریافت می نمایید. به منظور مقایسه و بررسی، شرح مختصری در خصوص سایر سبک های اصلی نیز در اختیار شما قرار می گیرد.

سبک پنجم (میانه روی) به واسطه این که ترکیبی از خصوصیات چهار سبک اصلی است، به عنوان یک تفسیر جداگانه در نظر گرفته نشده است.

راهنمای اجرای پرسشنامه

  • دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
    به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
    با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

     

    دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

    مقایسه پلن‌های عضویت

    اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

    قبلا عضو شده اید؟