استرس همراه همیشگی ما است. زندگی بدون استرس معنایی به جز مرگ ندارد. واکنش های مرتبط با استرس در سطح فیزیولوژیک به ما کمک می کند تا برای واکنش به محیط اطراف آماده گردیم. استرس منفی و بالاتر از حد مطلوب موجب فرسودگی و عوارض جسمانی و روانی زیادی می باشد. استرسور ها یا فشارزا ها از منابع مختلفی ناشی می شوند. شناخت منابع استرس در محیط کار اولین گام در جهت کنترل و تبدیل آن به وضعیتی با تاثیر مثبت بر روحیه افراد حاضر در این محیط اجتماعی است. پرسشنامه زیر ابزار مناسبی برای شناسایی منابع استرس شغلی است که ویژگی های روایی و اعتبار علمی کافی دارد.

نتایج و تفسیر آن ها

این پرسشنامه برای مقایسه درون فردی و درون سازمانی مناسب است. در نتایج شاخص ها با یکدیگر مقایسه می شوند و منابع استرس به ترتیب به شما ارایه می گردد. در سطح سازمانی ها هم  امکان کار آماری در خصوص منابع استرس و در نتیجه تشخیص راه های کنترل آن فراهم می باشد. برای این پرسشنامه استانداردی گزارش نشده است.

راهنمای اجرا

در این پرسشنامه، دستور العمل هایی جهت امتیاز بندی و تفسیر شاخص ارائه شده است. جملات زیر بیانگر شرایط شغلی، محیط شغلی یا احساسات فردی است که در محل کار ممکن است با آن روبه رو شوید. پس از مطالعه هر جمله گزینه ای که بیش از همه با شرایط کاری شما ارتباط دارد، میزان احساس مذکور را ذکر کنید. همچنین باید درصد تقریبی مدت زمانی که احساس مذکور در شما وجود دارد را تا آنجا که ممکن است با دقت بنویسید.
هرگز: به هیچ وجه با شرایط کار یا احساسات شما تطبیق نمی کند.

به ندرت: شرایط یا احساسات مورد نظر در ۲۵% اوقات وجود دارد.

گاهی اوقات: شرایط یا احساس مورد نظر در ۵۰% مواقع وجود دارد.

اغلب: شرایط یا احساس مورد نظر در ۷۵% مواقع وجود دارد.

بیشتر اوقات: شرایط یا احساس مورد نظر عملاً همیشه وجود دارد.

 

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟