به کاری که انجام می‌دهیم افتخار می‌کنیم. بیش از یک میلیون بازدید ماهانه و ۱۰ میلیون کلیک، حاصل توجه ما به خواسته های شماست.

رهبری در سازمان

خدمتی دیگر

آیا به روانشناسی علاقه مندید؟

پس روانشناسی یادبگیرید.

در ارتباطات با موضوع این سنجه می توانید دانش عمیق تری در لینک دوره های آموزش مجازی زیر بدست آورید و گواهی آموزشی معتبر هم دریافت کنید.

مجموعه دوره های روانشناسی برای غیر روانشناسان

دوره آموزش مجازی ارتباطات بین فردی

یا به صفحه مجموعه آموزش های روانشناسی برای غیر روانشناسان بروید و خودتان انتخاب نمایید:

روانشناسی برای غیر روانشناسان

با عضویت در سایت از طریق ثبت نام هیچ چیز را از دست ندهید. شما هم به بیش از شصت هزار نفری که از خدمات آموزش و سنجه‌های ما استفاده می‌کنند، بپیوندید.

ثبت نام در سایت

آیا ارزش مالی خدمات سنجه‌ها که به رایگان در اختیار شما قرار گرفته است، را می دانید؟

بیش از ۴۵۰۰ $ برای هر نفر در خارج از کشور یا بیش از ۱٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰ T برای هر نفر با تعرفه سازمان بهزیستی (بر تعداد سنجه ها افزوده ایم). برای دانستن چرایی آن اعلامیه استراتژی ما را بخوانید..

 

توضیحات

پنجره جوهری که از آن با نام مدل خودگشایی/بازخورد، هم یاد می‌شود، توسط جوزف لوفت و هرینگتن اینگهام در سال ۱۹۵۵ تدوین شد. این مدل ابزاری ساده، مفید و کاربردی برای توسعه و پرورش خودآگاهی، توسعه فردی، توسعه گروهی-تیم سازی و درک روابط بین فردی است. در سطحی دیگر هدف نهایی از این مدل عبارت است از:

  • توسعه مهارت‌های نرم (SoftSkills) کارکنان و افراد
  • بهبود رفتار
  • توسعه همدلی
  • توسعه فضای همکاری و همیاری
  • توسعه و پرورش درون گروهی
  • بهبود روابط بین فردی

پنجره جوهری در برداشتی متناسب با دنیای فناوری اطلاعات، مدلی فرآیندی برای فرآوری (تجزیه، تحلیل و باز ترکیب) اطلاعات است. در این حالت اطلاعات شامل احساسات، عواطف و هیجانات، تجارب، دیدگاه ها، رویکردها، مهارت‌ها، پیشنهادها، انگیزش در مورد خود فرد یا افراد حاضر در گروه‌ها و تیم‌ها است. این اطلاعات از چهار زاویه دید بررسی، تجزیه و تحلیل می شوند (همان چهار خانه پنجره). نحوه ارجاع به این چهارخانه هم براساس فرد مورد تحلیل به خود و دیگر افراد حاضر در تیم و شناخت یا عدم شناخت نسبت به مسایل موضوعی در گروه انجام می‌شود.

چهار زوایه دید به “خانه”، “منطقه” یا “مربع” شناخته می‌شوند و هر یک حاوی اطلاعات (information – احساسات، انگیزه ها و…) هستند. چهار خانه حاصل تقسیم اطلاعات بین دو بعد خود-دیگری و شناخت-عدم شناخت هستند.

چهار خانه پنجره جوهریJohari window

خانه باز : نام های دیگر آن عبارتند از “منطقه معلوم”، “گشودگی شخصی”، “منطقه آزاد”، “شخص آزاد” یا “ناحیه روشن”. این خانه شامل چیزهایی می شود که فرد در مورد آن ها نسبت به خود شناخت دارد و دیگران نیز در گروه همین شناخت را از او دارند.

خانه کور: نام های دیگر آن عبارتند از “دیده نشده شخصی”، “نقطه کور”، “مغفول”، “منطقه سیاه”.  این خانه شامل چیزهایی می شود که فرد در آن موارد نسبت به خود شناختی ندارد ولی دیگران نسبت به آن ها شناخت دارند. مثلا، فرد متوجه نیست که با لحن بدی صحبت می کند ولی دیگران متوجه این موضوع هستند.

خانه پنهان: نام های دیگر آن عبارتند از “پنهان شخصی”، “ناحیه اجتنابی”، “اجتناب شده شخصی” یا “منطقه نماکاری شده”. این خانه شامل چیزهایی می شود که فرد در مورد آن ها نسبت به خود شناخت دارد ولی دیگران در مورد آن موضوعات آگاهی ندارند و نسبت به فرد دچار عدم شناخت هستند. مثلا، فرد از ترس خود نسبت به موضوعی آگاهی است ولی دیگران در این مورد چیزی نمی دانند.

خانه ناشناخته: نام های دیگر آن عبارتند از “منطقه مجهول” و “خانه اشباح”. این خانه شامل چیزهایی می شود که نه، فرد در آن موضوعات شناختی نسبت به خود دارد و نه، دیگر افراد حاضر در گروه. مثلا فرد هر گاه رئیس حرفی می زند رفتارهای ناخوشایندی از خود نشان می دهد که نه خودش متوجه آن است و اعضای گروه متوجه آن می شوند (به خاطر تجربیات خارج از سازمان در پذیرش مراجع قدرت مشکل دارد).

قاعده کلی: با ورود اطلاعات به هر خانه مساحت آن افزایش پیدا می کند. مثلا وقتی از چیزی ناراحت هستیم و دیگران متوجه آن نمی شوند و ما هم چیزی بروز نمی دهیم، منطقه پنهان گسترش پیدا می کند.

هدف کلی گروه: گسترش خانه معلوم (منطقه باز) برای هریک از افراد تیم است.

نتایج و تفسیر آن ها

این پرسشنامه واجد ویژگی‌های روانسنجی روایی و پایایی بالایی است. همچنین با توجه به کاربرد آن برای فعالیت های تیمی دارای هنجار اجتماعی (استاندارد) ندارد و به جای آن از هنجار گروهی (میانگین نمرات گروه) استفاده می‌شود که برای هر گروه به سادگی قابل محاسبه است.

در بخش نتایج علاوه بر نمرات مقیاس‌های دوگانه تمایل به خودگشایی و پذیرش بازخورد، فرم خام نمودار پنجره جوهری و راه‌کارهای توسعه روابط گروهی و توضیحات آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت. با مقایسه نمودار خودتان با نمودار گروه می توانند میزان باز یا بسته بودن خودتان نسبت گروه را ارزیابی کنید.

راهنمای اجرا

این پرسشنامه به شما کمک می کند تا نسبت به تمایل به خودگشایی و باز بودن نسبت به بازخورد خود، آگاهی بیشتری به دست آورید. هر سوال از دو بخش تشکیل شده است، قسمت اول یک موقعیت را مطرح می کند و قسمت دوم واکنشی را ارائه می دهد که شما باید نزدیکی آن واکنش با رفتار خودتان را بسنجید.
این پرسشنامه پاسخ غلط یا درست ندارد. گزینه ای را انتخاب کنید که به بهترین نحو توصیف کننده واکنش شما در آن شرایط باشد. برای هر جمله به به صورت زیر انتخاب کنید:

  • شما همیشه به این سبک واکنش نشان می دهید.
  • شما اغلب به این سبک واکنش نشان می دهید.
  • شما گاهی به این سبک واکنش نشان می دهید.
  • شما به ندرت این سبک واکنش نشان می دهید.
  • شما هرگز به این سبک واکنش نشان نمی دهید.

سعی کنید هر پرسش را با تجارب شخصی‌تان ارتباط دهید. با خود صادق باشید. به دنبال جواب اجتماع‌پسند نباشید . جوابی را انتخاب کنید که صادقانه با عکس العمل‌ها و رفتار شما نزدیک‌تر است.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1.با دوستی کار می‌‎کنید، ولی برخی حرکات و رفتارهای او اعصابتان را خرد می کند. تا جای ممکن از دوستتان فاصله می گیرید و سعی می کنید دیگر او را نبینید. *
2.در یک لحظه بی‌دقتی، راز دوستی را فاش می کنید، دوست‌تان موضوع را می‌فهمد و به شما تلفن می‌زند تا در این زمینه از شما سوال کند. شما این موضوع را می‌پذیرید و با دوستان‌تان درباره اینکه در آینده رازدار تر خواهید بود صحبت می‌کنید. *
3.دوستی دارید که ظاهرا هرگز وقت کافی برای شما ندارد، به او در این مورد اعتراض می‌کنید و می‌گویید که چگونه احساس می‌کنید. *
4.دوست‌تان از شما رنجیده است. او به شما می‌گوید که چه احساسی دارد. شما به او می‌گویید که بیش از حد حساس و نکته بین هستید. *
5.با دوستی دجار سوء تفاهم شده اید و حالا هر وقت که شما را می‌بیند رویش را بر می‌گرداند. شما تصمیم می‌گیرید متقابلا به او بی‌اعتنایی کنید. *
6.دوستی از شما می‌خواهد که وقت بیشتری را به او اختصاص دهید ، شما به او توضیح می‌دهید که سرتان شلوغ است و سعی می‌کنید با دوست‌تان به توافق برسید. *
7.با دردسر فراوان برای دوست‌تان از دکتر وقت گرفته‌اید، وقتی به سراغش می‌روید که او را به دکتر ببرید می‌بینید او تصمیم گرفته که به دکتر نرود. شما برایش توضیح می دهید که چه احساسی دارید و سعی می کنید در مورد انجام دادن این‌گونه لطف و محبتها برای او در آینده به تفاهم برسید. *
8.با دوستی بحث کرده اید و حالا از دست او عصبانی هستید. با او قهر می‌کنید. به شما می‌گوید که احساس بدی دارد و از شما می‌خواهد که دوباره با هم دوست باشید. شما به او اعتنایی نمی‌کنید و از او دور می‌شوید. *
9.رازی دارید که آن را تنها به بهترین دوستان‌تان گفته‌اید. روز بعد یکی از آشنایان در مورد آن راز با شما صحبت می‌کند. شما راز را انکار می‌کنید و تصمیم می‌گیرید ارتباط‌تان را با بهترین دوست‌تان قطع کنید. *
10.دوستی که با شما کار می‌کند درباره اینکه عادت‌هایتان او را عصبی کرده با شما حرف می‌زند. شما با او در این مورد صحبت کرده و سعی می‌کنید راه حلی پیدا کنید. *
11.دوست شما کارهای غیر قانونی انجام می‌دهد که شما معتقدید آن کارها، او را به درد سر جدی می‌اندازد. شما تصمیم می‌گیرید که به دوست‌تان بگویید که در گیرشدن او در کارهای غیرقانونی را تایید نمی‌کنید. *
12.در یک لحظه بی‌دقتی راز دوستی را فاش می‌کنید. دوست‌تان تلفن می‌زند که در این‌باره با شما صحبت کند، شما قویا منکر می‌شوید. *
13.دوستی دارید که ظاهرا هیچ وقت زمان کافی به شما اختصاص نمی‌دهد. تصمیم می‌گیرید که از خیر این دوستی بگذرید و به دنبال دوست تازه‌ای بگردید. *
14.در گیر کاری غیر قانونی شده‌اید و دوست‌تان به شما می‌گوید که کارتان را تایید نمی‌کند، و می‌ترسد که دردسر جدی برای‌تان ایجاد شود. شما در مورد این موضوع با دوست‌تان صحبت می‌کنید. *
15.با دوستی کار می‌کنید که بعضی از عادات و حرکات او شما را عصبانی می‌کند. احساس‌تان را برای آن دوست تشریح می‌کنید و به دنبال راه‌حلی دو طرفه برای مشکل می‌گردید. *
16.دوستی به شما می‌گوید که هیچ وقت زمان کافی را به او اختصاص نمی‌دهید. شما از او دور می‌شوید. *
17.بهترین دوست شما در فعالیتی غیرقانونی درگیر است که شما معتقدید او را به درد سر جدی می‌اندازد. تصمیم می‌گیرید سرتان به کار خودتان باشد. *
18.دوست‌تان ناراحت است چون شما او را اذیت کرده‌اید. او به شما می‌گوید چه احساسی دارد . شما سعی می‌کنید موضوع را درک کرده و با هم به توافقی برسید که در آینده این مسئله تکرار نشود. *
19.با دوستی اختلاف نظر دارید. او هر وقت شما را می‌بیند رویش را برمی‌گرداند . شما به او توضیح می‌دهید که رفتار او چه اثری روی شما می‌گذارد و از او درخواست می‌کنید که دوباره با هم دوست باشید. *
20.دوستی که با شما کار می‌کند درباره برخی عادات و رفتارتان که اورا عصبی می‌کند با شما صحبت می‌کند. شما به حرف‌های او گوش می‌کنید و از او دور می‌شوید. *
21.با هزار درد سر موفق می شوید از دکتر برای دوست‌تان وقت بگیرید، وقتی به سراغ او میروید به شما می گوید که تصمیم گرفته است که نزد دکتر نرود . شما حرفی نمی‌زنید ولی با خود عهد می‌کنید که دیگر هرگز برای آن فرد کاری انجام ندهید. *
22.با دوستی بحث کرده اید و نسبت به او عصبانی هستید. وقتی او را می‌بینید رویتان را برمی‌گردانید. او به شما می‌گوید که چه احساسی دارد و از شما می‌خواهد که مجددا با هم دوست باشید . شما برای راه‌های حفظ دوستی حتی زمانی که با هم اختلاف نظر دارید با او صحبت می‌کنید. *
23.رازی دارید که تنها با بهترین دوست‌تان درمیان گذاشته‌اید. روز بعد یکی از اطرافیان در مورد آن راز با شما صحبت می‌کند. شما به دوستتان تلفن می‌زنید و در این مورد با او صحبت می‌کنید و سعی می‌کنید به توافق برسید که در آینده بهتر رازداری کند. *
24.شما درگیر یک فعالیت غیرقانونی هستید، دوست‌تان به شما می‌گوید که کارتان را تایید نمی‌کند و نگران است که به دردسر جدی بیافتید . شما به دوست‌تان می‌گویید که سرش به کار خودش گرم باشد. *

اطلاعات جمعیت شناختی شما، فقط برای بررسی مسایل آماری استفاده خواهد شد

وضعیت تاهل شما در حال حاضر (در خروجی های نمایان نمی شود)

سن شما براساس سال

اگر تیپ شخصیتی خود را براساس مدل MBTI می‌دانید، از لیست بالا آن را انتخاب نمایید

اگر تیپ شخصیتی خود را براساس مدل EPQ می‌دانید، از لیست بالا آن را انتخاب نمایید

اگر تیپ رفتاری (از خروجی نموداری DiSC Profiler) خود را براساس مدل DiSC می‌دانید، از لیست بالا آن را انتخاب نمایید

3 دیدگاه برای “پرسشنامه باز بودن در روابط Johari Window Questionnaire

    1. حالا شما از نقاط قوت و ضعف ارتباطی خود آگاه تر هستید. اقدامات بعدی شامل پر کردن تست، دیدن نتیجه و بسته به نیاز شما یا سازمان دریافت آموزش در دوره های آموزشی ارتباطات بین فردی،تیم سازی یا تسهیل گری رفتاری در سازمان هستید. تبریک می گوییم. مشورت گرفتن به همین شکل است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *