پیروی و رابرت کلی به یکدیگر گره خورده اند. رابرت کلی (۱۹۹۲) در کتاب پرفروش و موثر خود «قدرت پیروی»، شاید اولین مدل حاصل از تلاش علمی برای طبقه‌بندی پیروان (کارکنان) را معرفی نمود. او که در زمینه‌های آموزش و روانشناسی تحصیل کرده بود و دکترای خود را در هاروارد بدست آورده بود، براساس دو بعد فعالیت-انفعال و تفکر مستقل-وابسته، کارکنان را به چهار گروه اثربخش یا ستاره، ازخودبیگانه، بله قربان‌گو و منفعل تقسیم بندی کرد. زمانی که در پیوند با شبکه رهبری موتون و بلیک این طبقه‌بندی به مدل رهبری اقتضای هرسی و بلانچارد ارتقا یافت، حیات خود را تا به امروز به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین روش‌های توصیف، پیش‌بینی و مداخله در مبحث رهبری ادامه داده است.

با توجه به این‌که همه افراد بیش‌تر زمان خود را در نقش پیروی سپری می‌کنند (حتی مدیران)، چگونگی پیروی تعیین‌کننده بخش بزرگی از رضایت‌مندی ما از زندگی روزمره است. پیروی با وجود این اهمیت واضح و مشخص در مقایسه با بحث رهبری جذابیت کم‌تری برای محققین داشته است. جالب آن است که در حالی که مدل‌های توصیفی معتبر برای مبحث  رهبری بیش از ۲۰ عنوان هستند برای مبحث پیروی این مدل‌ها به سه یا چهار مدل محدود می‌شوند.

این پیروان هستند که رهبران را رهبر می‌کنند، رهبر بدون پیرو بی معنا است. توجه به مبحث پیروی زمانی مورد توجه قرار گرفت که اهمیت رابطه رهبران و پیروان مشخص گردید. به عنوان مثال موثرترین رهبران سیاسی و اجتماعی دنیا را با پیروان دیگر در نظر بگیرید. فرض کنید گاندی سعی می‌کرد در آلمان رهبری کند یا هیتلر در هندوستان رهبری کند. پیروان در بسیاری موارد رفتارهای رهبری رهبران را خنثی می‌کنند. درک رابطه دوسویه مبحث رهبری بین رهبر و پیرو به اندازه توسعه رهبری مهم است.

پرسشنامه زیر به شما در تعیین سبک پیروی یاری می‌رساند و درعین‌حال نقاط قوت و رشد شمارا به‌عنوان یک پیرو مشخص می‌کند.

راهنمای اجرای پرسشنامه

  • به هریک از عبارات پاسخی بدهید که به‌صورت معمول و طبیعی در مورد شما صدق می‌کند.
  • برای هر عبارت با استفاده از طیف ترتیبی زیر، بهترین توصیف‌کننده خودتان را انتخاب کنید.
  • یک موقعیت به‌خصوص ولی معمول پیروی و نحوه عملکردتان در آن موقعیت را در نظر بگیرید (مثلاً محل کار فعلی).

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟