در روزگاری که تعهد سازمانی در معنای سنتی به مفهومی منقرض شده تبدیل شده است. سنجش تعهد سازمانی کارکنان در معنای جدیدی برای پاسخ دادن به سوالات زیر بسیار مفید است. چرا تعهد سازمانی پایین است؟ چرا افراد سازمان را ترک می کنند؟ برای حفظ کارکنان کجا باید کار کنیم؟

 مدل تعهد سازمانی می یر و آلن

آلن و میر(۱۹۹۷) معتقد بودند که تعهد، فرد را با سازمان پیوند می دهد و این پیوند احتمال ترک شغل را در او کاهش می دهد. آنان سه جزء را برای تعهد سازمانی ارایه داده اند:
۱- تعهد عاطفی
۲- تعهد مستمر
۳- تعهد هنجاری
«می‌یر» و «آلن »تعاریف تعهد سازمانی را به سه موضوع کلی وابستگی عاطفی، درک هزینه‌ها و احساس تکلیف وابسته می‌دانند.

تحقیقات زیادی که در ارتباط با تعهد سازمانی انجام شده بیانگر این مطلب است که ارتباط تعهد سازمانی با عملکرد شغلی و رفتارهای مبتنی بر تابعیت سازمانی مستقیم (مثبت) است ولی ارتباط آن باترک خدمت، غیبت وتأخیرکارکنان معکوس(منفی) است. لذا ماهیت ارتباط فرد با سازمان در هر یک از اجزاء سه‌گانه تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری متفاوت است.

نتایج و تفسیر

ابزار حاضر یک پرسشنامه خود گزارش دهی است که با ۳۰ سوال به بررسی ابعاد مختلف تعهد سازمانی می پردازد. این پرسشنامه  به لحاظ ویژگی های روانسنجی (پایایی و اعتبار) قابل اعتماد و اتکا به دفعات مورد بررسی و استفاده در تحقیقات داخلی و خارجی قرار گرفته است.

فرم حاضر فرم بازبینی شده پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر است که علاوه بر ابعاد سه گانه استاندارد، با توجه به کمرنگ شدن تاثیر بعد تعهد هنجاری در طی سالیان اخیر، دو بعد کمکی احساس دین و عمل اخلاقی را برای پایش و سنجش پیشنهاد می کند. در انتهای این سنجه علاوه بر نمرات خام توصیه های عمومی برای سازمان در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است، نتایج ارایه شده براساس سنجش فردی است و برای ارایه بازخورد پیمایش سازمانی می‌بایست، از طریق پیمایش سازمان (کل سازمان یا نمونه‌گیری مناسب) اطلاعات جمع آوری گردد.

راهنمای اجرا

این پرسشنامه برای سنجش و ارایه بازخورد نظرات کارکنان به صورت کلی ارایه شده است. نتایج فردی به هیچ عنوان در اختیار سازمان قرار نمی‌گیرد و مرکز مشاوره مبنا خود را امانت‌دار نظرات ارزشمند شما می‌داند.

با توجه به سوال، مناسب ترین گزینه را از نظر خودتان انتخاب نمایید.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟