در صورت تمایل به مطالعه توضیحات تاریخی روی تب زیر کلیک کنید. در صورتی که با این مدل آشنا هستید می توانید مستقیما به بخش سوالات بروید.

دیسک در نهایت با توجه به زمینه نظری آن، یعنی دیدگاه مارستون که شخصیت انسان بسیار پیچیده و غیر قابل اندازه گیری است،  یک ارزیابی رفتاری است. در این رویکرد که با شخصیت انسان به عنوان یک جعبه سیاه برخورد می کند،سعی می شود جدای از فرایندهایی در درون آن رخ می دهد براساس ورودی، خروجی آن را پیش بینی نمود. به همین دلیل به طبقه بندی حاصل از آن هم نه تیپ شخصیتی که تیپ رفتاری گفته می شود. براساس مدل های مختلف تفسیر نتایج دیسک، تعداد این تیپ ها از چهار عامل اصلی تا نه تیپ معمول و پانزده یا شانزده تیپ رفتاری نموداری تعریف می شود که نتایج فرد با این الگوها مطابقت داده می شود. در مدل های مختلف نام های مختلفی هم برای این الگوها در نظر گرفته شده است که یکی از آن ها در شکل ملاحظه می فرمایید.

نمره گذاری و تفسیر نتایج

در خصوص ویژگی های روانسنجی پرسشنامه دیسک (روایی و پایایی) با توجه به تجاری بودن آن اطلاعات چندانی در دست نیست و خود تامین کنندگان آن نیز تمایلی به آکادمیک نشان دادن فعالیت های خود نمی بینند و بیشتر بر روی کاربردی بودن نتایج ارزیابی تاکید می کنند.

در تفسیر نتایج نموداری دیسک دو نمودار "بیرونی" (آن چه محیط از شما انتظار می کشدExternal یا High) و "درونی" (آن چه خودتان از خودتان انتظار دارید Internal یا Low). تهیه می شود که در مدل نهایی (انتقالShift یا Summery) جمع بندی می شوند.

در انتهای پرسشنامه حاضر علاوه بر خروجی عاملی که به ترجیح رفتاری (Primary High) در یکی از عوامل D، I، Sو C  می پردازد. خروجی چندگانه یا نموداری شما نیز در اختیاریتان قرار می گیرد. تیپ های رفتاری نموداری در واقع ترکیب ترجیحات عاملی با یکدیگر هستند. این تیپ نموداری در واقع همان خروجی است که مدل های تجاری تحت عناوین "خروجی کامل چندین صفحه ای" و ... با گرفتن هزینه آن چنانی در اختیار شما قرار می دهند.

در نتایج این سنجه شما نمرات هنجار شده محاسبه و به شما اعلام می شود.

نکته مهم: ما براساس دیدگاه علمی روی نتایج عاملی را تاکید می کنیم. خروجی های  نموداری براساس نرم ایرانی تهیه شده است. (نتیجه چندین سال مشاهده، اعتباریابی و مطالعه علمی در مرکز مشاوره تخصصی مبنا). در صورت که نتایج شما با پروفایل های معمول مطابقت نتیجه نموداری موقعیت های خاص به شما ارایه می شود. (این همان حالتی است که در تست های تجاری دقت فدای کار تجاری می شود- بالاخره پول داده اید و چیزی باید به شما یا کارفرما به عنوان گزارش داده بشود!!!! پس بدون اطلاع شما نزدیک ترین تفسیر به نمرات شما را به عنوان تحلیل معتبر به شما ارایه می کنند- در این حالت با ما تماس بگیرید و نمرات خود را اعلام کنید، تا دلایل را با هم بررسی نماییم).

راهنمای اجرا

اول: پاسخ‌ها را با توجه به رفتارهای خود در یک محیط خاص مثلا کار، خانه یا سایر محیط‌های اجتماعی انتخاب کنید. به عبارت دیگر پاسخ‌هایی را انتخاب کنید که نماینده رفتار شما در آن محیط است. جواب درست یا غلطی وجود ندارد.

دوم: این پرسشنامه شامل ۲۸ مجموعه چهار تایی است که هر مجموعه دوبار تکرار شده است (در مجموع ۵۶ سوال). عبارات چهارگانه را با دقت بخوانید. برای هر مجموعه با توجه به سوال یک بار گزینه‌ای که بیشترین نزدیکی را با رفتار شما در آن محیط خاص دارد و یک بار گزینه‌ای که کمترین نزدیکی را با رفتار شما در آن محیط خاص دارد انتخاب کنید.

سوم: تکمیل این پرسشنامه بهتر است بین هفت تا پانزده دقیقه طول بکشد. با خودتان کاملاً صادق باشید و از غریزه "درونی" خود کمک بگیرید ، ضمناً بیش از حد نیز عبارات را تجزیه و تحلیل نکنید.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟