دهها سال از معرفی مفهوم تفکر انتقادی به عنوان مهارتی اساسی برای زندگی میگذرد و در زمینه اندازهگیری و آموزش آن نیز دهها تعریف و ابزار به جامعه علمی و آموزشی تدوین گشته است.
تفکر انتقادی در یکی از جامعترین تعریفهای آن به عنوان فرآیندی هشیارانه و قصدمند که به منظور تفسیر و ارزیابی اطلاعات و تجربیات مورد استفاده قرار میگیرد تعریف شده است.
متفکر انتقادی هر حرفی را بدون تفکر نمیپذیرد، به محدودیتهای فکر آشنا است و از اطلاعات در دسترس بهترین استفاده را میکند. مهارت در تفکر انتقادی به معنای زندگی کردن با نتایج یک تفکر درست در زمینه انتخاب و اقدام است.
نتایج و تفسیر آنها
پرسشنامه حاضر حاصل کارهای فاسیون وفاسیون (CCTST ،۱۹۹۰) است و تحت عنوان پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا پرکاربردترین ابزار در زمینه سنجش مهارت تفکر انتقادی به شمار میرود. این ابزار توسط محقیق مختلف داخلی (نک خلیلی، ۷۸ و اسلامی،۸۲) بررسی و به کار گرفته شده است و روایی و پایایی آن مطلوب گزارش شده است.
با تکمیل این پرسشنامه علاوه بر نمره کلی تفکر انتقادی، نمرات زیرمقیاسهای پنجگانه آن شامل ارزشیابی، استنباط، تحلیل، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی به شما ارایه خواهد گردید.
راهنمای اجرا
- هر سؤال را بهدقت بخوانید و بهترین پاسخ را از بین گزینهها انتخاب کنید.
- این پرسشنامه شامل ۳۴ سوال است.
- حداکثر یک ساعت فرصت دارید.
دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلنهای عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شدهاند
دسترسی به محتوای دورههای مجازی و بسیاری از سنجههای سایت برخلاف مطالب و نوشتهها نیازمند عضویت در سایت است.
اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.
قبلا عضو شده اید؟ از همین جا وارد شوید