طی بیش از ۸۰ سال گذشته، مدل‌های مختلف راهنمایی و مشاوره شغلی براساس دیدگاه های استرانگ و مدل معروفش RIASEC شکل گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مدل‌های هالند، استرانگ-کمپبل، کرویت استرانگ و ... اشاره نمود. تقریبا همه این مدل‌ها بر رغبت‌های شغلی یا به صورت دقیق‌تر براساس طبقه‌بندی ترجیحات بیان شده در ذیل شش موضوع اصلی به این مساله توجه داشته اند.  شبکه O*NET (او.نت) وابسته به وزارت کار ایالات متحده، نه تنها کتابخانه‌ای از تعاریف شغلی استاندارد برای افراد و سازمان‌ها است، ابزاری عالی برای هدایت شغلی-تحصیلی و برنامه ریزی کارراهه شغلی در اختیار افراد قرار می‌دهد.

سنجه حاضر، رغبت سنجی است که این شبکه براساس مدل استرانگ برای هدایت شغلی تهیه کرده است.

مدل طبقه بندی علایق و رغبت‌های شغلی استرانگ

نتایج و تفسیر آن‌ها

سنجه حاضر یک ابزار استاندارد است که مراحل تدوین و شاخصه‌های اعتبار و روایی آن مطلوب گزارش شده است. این سنجه براساس تحلیل ساختاری و پیمایش روایی و اعتبار از سنجه اصلی که ۲۹۰ گویه را شامل می‌شود، استخراج گردیده است.

با اجرای سنجه حاضر علاوه بر نمره خام و تفسیر استاندارد، امکان استفاده از راهنمایی شغلی-تحصیلی شبکه شغلی O*NET فراهم می‌شود به این ترتیب که با وارد کردن نمرات هریک از رغبت‌ها به شبکه O*NET و انتخاب حوزه شغلی (Job Zone) انواع مختلف مشاغل و کارراهه‌های متناسب به شما پیشنهاد و معرفی می‌گردد. از طریق همین شبکه O*NET می‌توانید با الزامات پیشرفت کارراهه و شرایط احراز مشاغل و مهارت‌های موردنیاز استاندارد برای آن‌ها آشنا شوید.

راهنمای اجرا

این ابزار یک رغبت سنج است و تمایل و ترجیحات شما را مورد سنجش قرار می‌دهد. برای هریک از پرسش‌ها میزان علاقه‌مندی خود را به هریک از مشاغل یا مصادیق شغلی گزینش کنید.

توجه کنید که سوالات در خصوص علایق و رغبت‌های شما است و نه این که آیا این فعالیت‌ها را انجام می‌دهید یا در آن‌ها مهارت دارید.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟