پنجره جوهری که از آن با نام مدل خودگشایی/بازخورد، هم یاد می‌شود، توسط جوزف لوفت و هرینگتن اینگهام در سال ۱۹۵۵ تدوین شد. این مدل ابزاری ساده، مفید و کاربردی برای توسعه و پرورش خودآگاهی، توسعه فردی، توسعه گروهی-تیم سازی و درک روابط بین فردی است. در سطحی دیگر هدف نهایی از این مدل عبارت است از:

  • توسعه مهارت‌های نرم (SoftSkills) کارکنان و افراد
  • بهبود رفتار
  • توسعه همدلی
  • توسعه فضای همکاری و همیاری
  • توسعه و پرورش درون گروهی
  • بهبود روابط بین فردی

پنجره جوهری در برداشتی متناسب با دنیای فناوری اطلاعات، مدلی فرآیندی برای فرآوری (تجزیه، تحلیل و باز ترکیب) اطلاعات است. در این حالت اطلاعات شامل احساسات، عواطف و هیجانات، تجارب، دیدگاه ها، رویکردها، مهارت‌ها، پیشنهادها، انگیزش در مورد خود فرد یا افراد حاضر در گروه‌ها و تیم‌ها است. این اطلاعات از چهار زاویه دید بررسی، تجزیه و تحلیل می شوند (همان چهار خانه پنجره). نحوه ارجاع به این چهارخانه هم براساس فرد مورد تحلیل به خود و دیگر افراد حاضر در تیم و شناخت یا عدم شناخت نسبت به مسایل موضوعی در گروه انجام می‌شود.

چهار زوایه دید به "خانه"، "منطقه" یا "مربع" شناخته می‌شوند و هر یک حاوی اطلاعات (information - احساسات، انگیزه ها و...) هستند. چهار خانه حاصل تقسیم اطلاعات بین دو بعد خود-دیگری و شناخت-عدم شناخت هستند.

چهار خانه پنجره جوهری

خانه باز : نام های دیگر آن عبارتند از "منطقه معلوم"، "گشودگی شخصی"، "منطقه آزاد"، "شخص آزاد" یا "ناحیه روشن". این خانه شامل چیزهایی می شود که فرد در مورد آن ها نسبت به خود شناخت دارد و دیگران نیز در گروه همین شناخت را از او دارند.

خانه کور: نام های دیگر آن عبارتند از "دیده نشده شخصی"، "نقطه کور"، "مغفول"، "منطقه سیاه".  این خانه شامل چیزهایی می شود که فرد در آن موارد نسبت به خود شناختی ندارد ولی دیگران نسبت به آن ها شناخت دارند. مثلا، فرد متوجه نیست که با لحن بدی صحبت می کند ولی دیگران متوجه این موضوع هستند.

خانه پنهان: نام های دیگر آن عبارتند از "پنهان شخصی"، "ناحیه اجتنابی"، "اجتناب شده شخصی" یا "منطقه نماکاری شده". این خانه شامل چیزهایی می شود که فرد در مورد آن ها نسبت به خود شناخت دارد ولی دیگران در مورد آن موضوعات آگاهی ندارند و نسبت به فرد دچار عدم شناخت هستند. مثلا، فرد از ترس خود نسبت به موضوعی آگاهی است ولی دیگران در این مورد چیزی نمی دانند.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟