انسان موجودی داستان‌گو است. به اطراف خود نگاه کنید همه در حال بیان داستان هستند، برخی بر مبنای واقعیت و برخی زاده تخیل. اما داستان کلی زندگی یا همان داستان‌های اساطیری انگار دائماً در حال تکرار است. داستان ما  بخشی از داستان زندگی است و به ما و دیگران می‌گوید که ما که هستیم، چه می‌خواهیم، چه‌کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم و چه‌کارهایی خارج از توان ما است.

کهن‌ الگو ها ساختارهای روان‌شناختی هستند که در سمبل‌ها، تصاویر و الگوهای عمومی منعکس می‌شوند، همیشه و در همه فرهنگ‌ها. آن‌ها را در نمودهای تکرارشونده‌شان در هنر، ادبیات، اساطیر و رؤیاها می‌بینیم. هرگاه بخشی از ما چیزی را می‌خواهد و بخشی دیگر چیزی دیگر را می‌خواهد می‌توانیم، آن‌ها را مستقیماً تجربه کنیم و به آن بخش‌ها عنوان‌ کهن‌الگویی بدهیم. به‌صورت عمومی کهن‌ الگو ها برای بیان خواسته و انگیزه‌های عمومی بشر فارغ از قید مکانی و زمانی به کار می‌روند.

گرچه ویژگی‌های نهفته در ما جهانی‌اند ولی هریک به‌گونه‌ای متفاوت آن‌ها را بیان می‌کنیم، از آن‌ها بهره می‌بریم و در قالب الگوهای منحصربه‌فرد رفتارهای تکرارشونده و صفات انسانی بروز می‌دهیم. به‌عنوان‌مثال جنگجو کهن‌ الگویی ثابت است ولی هر جنگجو، نبرد ویژه خود را برمی‌گزیند، تصویر کلی از این کهن‌ الگو چیزی شبیه سامورایی‌ها است ولی ممکن است یک فعال مدنی یا حتی یک عضو گروه تبه‌کاری هم ممکن است تحت تأثیر این کهن‌ الگو باشد و در موقعیت خاص خود مسیر و شیوه، رسم جنگ‌آوری و لباس و ردای خود منحصربه‌فرد خود را برگزیند.

در مثالی نزدیک‌تر به ذهن جامعه کامپیوتر زده، کهن‌ الگو ها  نرم‌افزارهایی‌اند که به ما در انجام‌وظیفه‌ای خاص کمک می‌کنند. مثلاً درحالی‌که نرم‌افزاری مانند ورد را برای نوشتن نامه و گزارش و کتاب می‌شود به کار برد، نرم‌افزار صفحه گسترده را برای حساب‌وکتاب، برنامه‌ریزی مالی و ... به کار می‌بریم. حالا اگر هریک از این نرم‌افزارها را در جای خود به کار نبریم چه فایده‌ای برای ما دارند. به همین ترتیب کهن‌ الگوی جنگجو که به ما در متمرکز شدن، منظم شدن و سرسخت شدن کمک می‌کند در موقعیت‌های احساسی مانند عشق موجب سردرگمی و خروج از مسیر رسیدن به هدف می‌شود.

هرگاه یک کهن‌ الگو فعال شود، شما داستان او را زندگی خواهد کرد و دنیا را از عدسی چشم قهرمان آن داستان می‌بینید. در این حالت موفقیت، پیروزی و رضایت را بر اساس ملاک‌های آن کهن‌ الگو درک و دنبال می‌کنید.

  • بی‌گناه، یتیم ، حامی و جنگجو به شما، دیگران و نوع بشر کمک می‌کنند تا به بقای خود ادامه دهید.
  • جستجوگر، عاشق، نابودگر و آفرینش‌گر به شما ، دیگران و نوع بشر کمک می‌کنند تا خودتان را کشف کنید و استعدادهای خود را آشکارسازید.
  • حاکم، جادوگر، فرزانه و دلقک به شما و دیگران کمک می‌کنند تا زندگی اخلاقی داشته باشید و گامی مثبت در جهت بهتر کردن دنیای اطراف خود بردارید و درعین‌حال شکوفایی فردی خود را تجربه کنید.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟