به کاری که انجام می‌دهیم افتخار می‌کنیم. بیش از یک میلیون بازدید ماهانه و ۱۰ میلیون کلیک، حاصل توجه ما به خواسته های شماست.

رهبری در سازمان

خدمتی دیگر

آیا به روانشناسی علاقه مندید؟

پس روانشناسی یادبگیرید.

در ارتباطات با موضوع این سنجه می توانید دانش عمیق تری در لینک دوره های آموزش مجازی زیر بدست آورید و گواهی آموزشی معتبر هم دریافت کنید.

مجموعه دوره های روانشناسی برای غیر روانشناسان

دوره آموزش مجازی تیپ شناسی شخصیتی MBTI

دوره آموزش مجازی روانشناسی و شخصیت

یا به صفحه مجموعه آموزش های روانشناسی برای غیر روانشناسان بروید و خودتان انتخاب نمایید:

روانشناسی برای غیر روانشناسان

با عضویت در سایت از طریق ثبت نام هیچ چیز را از دست ندهید. شما هم به بیش از شصت هزار نفری که از خدمات آموزش و سنجه‌های ما استفاده می‌کنند، بپیوندید.

ثبت نام در سایت

آیا ارزش مالی خدمات سنجه‌ها که به رایگان در اختیار شما قرار گرفته است، را می دانید؟

بیش از ۴۵۰۰ $ برای هر نفر در خارج از کشور یا بیش از ۱٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰ T برای هر نفر با تعرفه سازمان بهزیستی (بر تعداد سنجه ها افزوده ایم). برای دانستن چرایی آن اعلامیه استراتژی ما را بخوانید..

توضیحات

mbti

سنخ نمای مایرز-بریجز حاصل حدود یک قرن تحقیق و تفحص علمی و پر مصرف ترین ابزار برای درک تفاوت های شخصیتی به هنجار است. این ابزار رفتارها، منش، طرز فکر و به طور کلی الگوهای اساسی کارکردهای بشری را آشکار و تبیین می کند. نسخه اولیه این آزمون شخصیتی توسط کاترین و ایزابل بریجز در دهه ۱۹۲۰ براساس دیدگاه یونگ روانشناس صاحب سبک تهیه شد و از آن زمان تا کنون دایما در حال بهسازی و توسعه است. هزاران مقاله علمی در خصوص این ابزار نوشته شده است، به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده است و سالانه بیش از چند میلیون نفر از این ابزار استفاده می کنند. از جمله اهداف استفاده کنندگان این ارزیابی عبارتند از:

  • شناخت بهتر خود و توسعه و پیشرفت فردی
  • توسعه شغلی و پیشرفت کارراهه
  • بالندگی سازمانی
  • تشکیل گروه ها و تیم های کاری
  • آموزش رهبران و مدیران
  • حل مساله بین فردی و بین گروهی
  • مشاوره ارتباطات بین فردی
  • توسعه برنامه های آموزشی رسمی و آموزش های ضمن خدمت
  • مشاوره تحصیلی – شغلی
  • توسعه فرهنگی در جوامع بشری

این ابزار دارای نسخه هایی متعدد است که  با نام های گوناگون و در سطوح مختلف از آن ها استفاده می گردد. به صورت رسمی ارزیابی MBTI شامل سه گام (Step) است. گام اول ارزیابی شامل ارزیابی با پرسشنامه فرم M (فرم حاضر) است که به تشخیص “تیپ اعلام شده” می انجامد  و در گام های بعدی با استفاده از فرم های Q و … و با کمک گرفتن از بازتاب فرد نسبت به نتایج گام قبلی به اصلاح و تدقیق طبفه بندی تیپ ها و صفات شخصیتی اقدام می نماید که در نهایت به “تیپ شخصیتی مناسب” (Best Fit Type)می انجامد.

طبقه بندی تیپ ها در این روش شامل چهار بعد دوقطبی ترجیحات و  هشت کارکرد است. قطب اول یا بعد برونگرایی-درونگرایی، شامل دو کارکرد یا مقیاس درون گرایی و برون گرایی است و به این نکته می پردازد که نوع برخورد ما جهان چگونه است و انرژی خود را به سمت کدام موضوعات هدایت می کنیم. ترجیحات ما در این بعد نشان دهنده آن است که  اول ما توجه خود را بر کجا متمرکز می کنیم و دوم این که انرژی روانی خود را از کجا تامین می کنیم. درون گرایان بر دنیای درون فردی خود و برون گرایان بر جهان بیرونی شامل اشخاص و اشیا توجه دارند و انرژی خود را متمرکز می کنند.

قطب دوم یا بعد شهودی-حسی، شامل دو کارکرد شهودی و حسی است و به دنیای ادراک و دریافت ما و این نکته می پردازد که چگونه اطلاعات خود را در  دریافت می کنیم ( متوجه چه نوع اطلاعاتی می شویم). ترجیح حسی به جمع آوری اطلاعات از طریق حواس پنجگانه و وقایع و شواهد رویدادها و ترجیح شهودی به دریافت اطلاعات از طریق توجه به معانی، روابط، مفاهیم و احتمالات مبتنی بر واقعیات (نه فقط واقعیت صرف) اشاره دارند.

قطب سوم یا بعد احساسی-متفکر، شامل دو کارکرد یا مقیاس احساسی و متفکر است و به این نکته می پردازد که فرآیند قضاوت ما چگونه است و چگونه تصمیم گیری می کنیم و در این خصوص به نتیجه می رسیم. راهنمای تصمیمی گیری در کارکرد احساس ارزش های شخصی است (چه چیزی برای خود فرد و دیگران مهم و دارای بار احساسی و عاطفی است ) و در کارکرد متفکر این منطق و قواعد منطقی است که حکم رانی می کند.

قطب چهارم یا بعد ملاحظه کننده-قضاوت کننده، شامل دو کارکرد یا مقیاس ملاحظه کننده و قضاوت کننده است و به این نکته می پردازد که در برخورد با دنیای اطرافمان چگونه عمل می کنیم و آیا شرایط سازمان یافته تر (با تاکید بر تصمیم گیری) یا استقلال عمل بیشتر (با تاکید بر کسب اطلاعات) را ترجیح می دهیم. کارکرد ملاحظه کننده تلاش در درک محیط پیرامون و منعطف بودن در کنار آمدن با آن و  کارکرد قضاوت کننده تلاش در جهت کنترل محیط پیرامون  خود و تغییر دادن آن به نحو مطلوب دارند.

از ترکیب این چهار قطب دو گانه شانزده تیپ شخصیتی شامل کد چهار حرفی ترجیجات کارکردی حاصل می شود.

یادآوری مهم این که همه انسان دارای این هشت کارکرد اصلی هستند و صرفا ترجیحات و میزان توسعه یافتگی این کارکرد ها  است که موجب تفاوت های فردی می گردد. در واقع هیچ کس نیست که مثلا برونگرا یا درون گرای مطلق باشد یا ….  و همه در جایی بین این دو سر قطب بندی ها قرار گرفته اند.

نتایج و تفسیر آن ها

–  با اجرای پرسشنامه زیر تیپ شخصیتی اعلام شده توسط MBTI را دریافت خواهید نمود. این تیپ شخصیتی حاصل تعامل چهار کارکرد ترجیح داده است. در حدود یک سوم افراد در خصوص یکی از کارکردهای اعلام شده و حدود یک چهارم در خصوص دو کارکرد اعلام شده ممکن است دچار تردید باشند که از طریق مشاوره و دریافت بازخورد امکان تشخیص تیپ مناسب فراهم می آید. مفهوم تیپ شخصیتی یک مفهوم پویا و متغییر است ولی این تغییر بسیار کند و طی سالیان دراز اتفاق می افتد.

–  همچنین نمرات خود را در هریک از کارکردهای هشت گانه دریافت خواهید نمود. تلاش برای استفاده از کارکردهای ترجیحی و توسعه کارکردهای کمتر ترجیح داده شده روش اصلی در توسعه و پیشرفت فردی است که از این طریق گام اول یعنی ارزیابی و شناخت آن فراهم می آید و در برنامه های تکمیلی به کنترل و سپس دست کاری این کارکردها منتهی می گردد.

راهنمای اجرای MBTI

• MBTI یک مقیاس است نه یک امتحان.
• انتخاب از بین گزینه‌ها تحمیلی است و یکی را می بایست انتخاب کنید.
• هیچ جواب درست یا غلطی وجود ندارد.
• حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می برد.
• پاسخ‌های شما به سؤالات محرمانه است و به‌جز سنخ شخصیتی کلی، سایر اطلاعات در دسترس هیچ فرد دیگری قرار نخواهد گرفت.
• MBTI فقط رفتارهای معمول و به هنجار را می سنجد و ربطی به‌سلامت روان یا بیماریابی ندارد.
• هیچ سنخ شخصیتی خوب یا بدی وجود ندارد هر یک از سنخ‌ها نقاط قوت طبیعی. نقاط ضعف یا نقاط مبهم خود رادارند.
• هنگام پاسخ دادن به سولات به این مسئله فکر کنید که در هر یک از موارد در شرایطی که فشاری بر روی شما نیست کدام‌یک را ترجیح می‌دهید.
به خودتان فکر کنید، آن‌هم خارج از نقش های شغلی یا خانوادگی ای که بر عهده‌دارید. به این صورت که معمولا کدام پاسخ یا عمل به شما نزدیک تر است؟ یا این که کدام پاسخ توصیف نزدیک تری از اعمال و احساسات شما به دست می­‌دهد؟

نکته مهم: به همه سوالات پاسخ دهید تا امکان ارایه تیپ شخصیتی فراهم شود.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1.آیا شناختن شما *
2.برای انجام یک کار، آیا *
3.آیا *
4.ترجیح می دهید در نظر مردم چگونه باشید *
5.اگر می خواستید در همسایگی خود برای مسائلی مانند کمک صلیب سرخ به جمع آوری اعانه از دیگران بپردازید، درخواست شما … *
6.شما معمولا *
7.هنگامی که رخدادی پیش بینی نشده شما را مجبور به کنار گذاشتن برنامه روزانه تان می کند، آیا *
8.هنگام مطالعه با هدف سرگرم شدن، آیا *
9.کدام گزاره تعریف و تمجید بیشتری از شما به شمار می¬آید *
10.روابط دوستانه شما *
11.آیا در تصمیم گیری، بیشتر *
12.می توانید به طور نامحدود *
13.آیا مطابق برنامه عمل کردن *
14.هنگام شروع یک پروژه ی بزرگ تا یک هفته باید انجام شود، آیا *
15.در صحبت کردن با دوستانتان، آیا *
16.اگر معلم بودید ترجیح می دادید *
17.هنگام گفتگو بیشتر تمایل دارید *
18.آیا معمولا *
19.اگر قرار باشد که کاری خاص را از پیش، در زمانی خاص، انجام دهید، آیا *
20.معمولا با کدام شخص، راحت تر ارتباط برقرار می کنید؟ *
21.احساس می کنید که کدامیک عیب بدتری به شمار می آید؟ *
22.وقتی غریبه ها به شما توجه می کنند *
23.اگر بخواهید عمل خاصی را انجام دهید، کدامیک از این دو گزاره برایتان جالب تر به نظر می رسد؟ *
24.آیا عادت دارید *
25.آیا ترجیح می دهید *
26.آیا *
27.آیا *
28.در انجام کاری که بسیاری از مردم انجام می دهند، ترجیح می دهید *
29.فکر می کنید وجود کدامیک در فرد نقص بیشتری است؟ *
30.وقتی با گروهی از افراد هستید معمولا ترجیح می دهید *
31.آیا فکر می کنید که داشتن یک برنامه روزانه *
32.در شیوه زندگی تان، ترجیح می دهید *
33.احساس می کنید کدامیک عیب بدتری در ارتباطات بین فردی به شمار می رود؟ *
34.در بین دوستانتان، آیا *
35.آیا معمولا *
36.در یک محفل اجتماعی، آیا *
37.وقتی که کار خاصی برای انجام دادن دارید، آیا ترجیح می دهید *
38.آیا *
39.در میهمانی ها، آیا *
40.در زندگی شخصی، وقتی مسئولیتی را به پایان می رسانید، آیا *
41.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
42.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
43.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
44.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
45.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
46.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
47.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
48.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
49.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
50.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
51.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
52.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
53.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
54.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
55.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
56.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
57.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
58.کدام عبارت از هر جفت عبارت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
59.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
60.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
61.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
62.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
63.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
64.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
65.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
66.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
67.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
68.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
69.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
70.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
71.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
72.کدام لغت از هر جفت لغت برای شما جالب تر است؟ به معنی لغت ها فکر کنید نه اینکه چطور به نظر می رسند. *
73.کدامیک تمجید بیشتری از یک فرد است؟ *
74.بیشتر مراقب کدامیک هستید؟ *
75.در یک مهمانی دوست دارید *
76.آیا به طور کلی ترجیح می دهید *
77.هنگامی که با گروهی از دوستان نزدیک خودتان هستید، آیا *
78.آیا به طور طبیعی *
79.در یک گروه بزرگ، اغلب *
80.وقتی برای یک روز، جایی می روید، آیا ترجیح می دهید *
81.زمانی که در مورد یک پیشامد فکر می کنید ترجیح می دهید *
82.آیا افرادی که تازه با شما آشنا می شوند می توانند بگویند به چه علاقه دارید؟ *
83.در مورد کارهای روزمره ترجیح می دهید *
84.آیا معمولا منظورتان *
85.آیا *
86.وقتی که غریبه ها را ملاقات می کنید، آیا *
87.وقتی در جلسه ای راجع به چیزی نظری دارید که باید گفته شود، آیا *
88.آیا در مورد معنی پرسش های این آزمون دوست داشتید *

اطلاعات جمعیت شناختی شما، فقط برای بررسی مسایل آماری استفاده خواهد شد

وضعیت تاهل شما در حال حاضر (در خروجی های نمایان نمی شود)

شما براساس سال

اگر تیپ شخصیتی خود را براساس مدل EPQ می‌دانید، از لیست بالا آن را انتخاب نمایید

در صورت شرکت به صورت سازمانی، اطلاعات فردی در اختیار سازمان قرار نخواهد گرفت.صرفا برای حضور و غیاب