روانشناسان بالینی براساس DSM و ICD کار می‌کنند که ملاک‌های طبقه‌بندی و تشخیص مسایل ناهنجار و اختلالات هستند. روانشناسان مثبت‌گرا در مقابل شاهکار سلیگمن «طبقه‌بندی توانمندی‌ها و فضایل» را دارند که ملاک‌های تشخیص ویژگی‌های مثبت انسانی را شرح می‌دهد. پیترسون و پارک از اوایل قرن بیست و یک، پروژه‌ای را آغار کردند به نام «فضیلت‌های دخیل در عمل» یا همان VIA تا ببینند که ویژگی‌های مثبت انسانی چگونه منجر به تجربیات مثبت، روابط اجتماعی مثبت و نهادهای اجتماعی مثبت می‌شوند. سوال اصلی این بود : فضیلت چیست و چطور می‌شود آن را اندازه گیری کرد؟ پاسخ نیز چیزی جز پرسشنامه فضیلت‌های دخیل در عمل VIA نبود.

پرسشنامه فضیلت‌های دخیل در عمل شش فضیلت عمده انسانی را از طریق ارزیابی توانمندی‌های مرتبط با آن‌ها ارزیابی و اندازه‌گیری می‌کند. بیست و چهار توانمندی ذیل این شش فضیلت طبقه‌بندی می‌شوند که در واقع بخش‌های تشکیل دهنده این فضایل هستند.

نتایج این پروژه کاربردهای فراوانی در دنیای مشاوره کیفیت زندگی، مشاوره شغلی، توسعه مدیریت و کارکنان و مربی‌گری مسیر شغلی و زندگی شخصی یافته است که در مقالات متعدد و نمونه‌های ترویجی متعدد (الگوبرداری از بهترین‌ها) قابل مشاهده است.

نتایج و تفسیر آن‌ها

پرسشنامه فضیلت‌های دخیل در عمل نسخه‌های متعددی دارد که همگی در موسسه هم نام با آن VIA حتی به زبان فارسی موجود است. با توجه به عدم امکان استفاده کامل از امکانات این موسسه در ایران این پرسشنامه به شکل حاضر در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. نسخه حاضر (۱۲۰ سوالی) پرکاربردترین نسخه است که بیش از سایر نسخه ها مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است.

با اجرای این پرسشنامه خروجی نمرات میانگین هریک از بیست و چهار توانمندی و شش فضیلت به همراه تفسیر استاندارد شامل مشخص کردن توانمندی‌های هویتی (امضای شخصی)، توانمندی‌های میانه و توانمندی‌های نیازمند پرورش به همراه توضیحات مرتبط و روش‌های اولیه پرورش آن‌ها در اختیار مخاطب قرار خواهد گرفت.

راهنمای اجرا

  • عباراتی که در ادامه آمده اند در مورد توانمندی‌های شخصیتی هستند. لطفا هر عبارت را با دقت بخوانید و گزینه‌ای که بیش از همه در مورد شما صدق می کند را انتخاب کنید.
  • همه عبارات  منعکس کننده ویژگی‌هایی هستند که از نظر بسیاری از افراد خوشایند هستند. اما از شما می خواهیم گزینه‌هایی را انتخاب کنید که شما را به بهترین وجه توصیف می‌کند، نه آنچه به نظرتان خوب می‌آید.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟