رویکرد هوش هیجانی مبتنی بر شایستگی علاوه بر عملکرد فعلی مسیر توسعه آن را نیز با وضوح بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد. زمانی که ارزیابی هوش هیجانی مبتنی بر شایستگی را انجام می‌دهید نگرش بهتری به مقوله هوش هیجانی خواهید یافت. در این رویکرد شایستگی های هوش هیجانی به عنوان مهارت‌هایی جدا از شخصیت شما برای تاثیرگذاری یا به بازی گرفتن هیجانات خود و دیگران در نظر گرفته نمی شوند؛ بلکه به عنوان شایستگی‌هایی یکپارچه با ساختار شخصیت و رفتار شما تحلیل و نتیجه ارزیابی نیز تصویری مستقیم از آن شایستگی ها در اختیار شما قرار می دهد.

«همه راه‌ها به رم می‌رسند.» اصلاح می کنم، همه راه‌ها جایی به هوش هیجانی می‌رسند. هوش هیجانی به واسطه کشف دوباره اهمیتش در محیط کار بر سر زبان ها افتاده است ولی این هوش همراه همیشگی شما در جامعه و خانواده است؛ و تاثیر آن بر کیفیت زندگی حتی بیش از کار و عملکرد حرفه‌ای است. عمده ابزارها و مدل‌های ارزیابی و توسعه مهارت‌های هوش هیجانی بر عملکرد فعلی تاکید دارند.

شایستگی‌های هوش هیجانی در این مدل عبارتند از هفت قلمرو  کنترل هیجانی، پختگی هیجانی، وجدان هیجانی، آگاهی هیجانی، تعهد هیجانی، شکیبایی هیجانی و بروز هیجانی. این مفاهیم تصویر جامع‌تر از هوش هیجانی در عمل به ما ارایه می‌کنند و به صورت سلسله مراتبی در تبلور هوش هیجانی اهمیت پیدا می کنند.

نتایج و تفسیر آن ها

پرسشنامه هوش هیجانی مبتنی بر شایستگی یک ابزار سایکومتریک شناخته شده است که برای اولین بار در مرکز مشاوره تخصصی مبنا برای زبان فارسی ترجمه و خصوصیات روانسنجی شامل پایایی و روایی (صوری، همگرا، واگرا، سازه) ارزیابی شده است.

با اجرای این پرسشنامه علاوه بر شایستگی‌های هفت گانه مرتبط با هوش هیجانی، میزان تمایل آزمودنی به ارایه تصویر مثبت از خود نیز سنجیده می‌شود و در نتیجه امکان تعدیل نتایج و حذف تاثیر تمایل به مطلوب نمایی نیز فراهم می گردد.

راهنمای اجرا

این گزاره‌ها به‌منظور توصیف آنچه در حال حاضر و به شکل عمومی هستید طراحی‌شده‌اند و نه آنچه دوست دارید در آینده باشید. در نتیجه از میان گزینه‌ها هرکدام که به وضعیت حال حاضر شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟