مدل شناخت شخصیت زاکرمن یکی از بهترین مدل‌های روانشناختی تبیین تفاوت‌های فردی است. مدل شخصیت شناسی زاکرمن و در نتیجه پرسشنامه شخصیت زاکرمن حاصل تحقیقات گسترده ماروین زاکرمن (۱۹۲۸-۲۰۰۲) در حوزه روانشناسی و خصوصا روانشناسی زیستی (بیولوژیک) طی ده‌های متمادی است. در پرسشنامه شخصیت زاکرمن ما با پنج عامل اساسی شخصیت آشنا می‌شویم که پایه ژنتیک دارند و براساس تحقیقات کمتر از مدل پنج عاملی یا همان مدلی که پرسشنامه نئو می‌سنجد تحت تاثیر فرهنگ است. به همین دلیل به این مدل عنوان «پنج عامل جایگزین» گفته می‌شود. در واقع ساختاری که زاکرمن برای شخصیت معرفی می کند، مدلی دقیق‌تر و کاربردی‌تر از رویکردهای پنج یا شش عاملی (مثل هگزاکو) است که به واسطه عوامل جامعه‌شناسی دخیل در علم روانشناسی چندان شناخته شده نیست.

پنج عامل اساسی یا صفات اصلی شخصیت از نظر زاکرمن عبارتند از هیجان‌خواهی {تکانشی}، اضطراب-روان‌رنجوری، مردم آمیزی، فعالیت،  خصومت‌جویی-پراخشگری. ماروین زاکرمن در کتاب اصلی خود «روانشناسی شخصیت» بنیادهای زیستی این صفات و نحوره بروز ژنتیک آن‌ها در جوامع مختلف انسانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. تحقیقاتی که از سویی الهام گرفته از کارهای همکار زاکرمن یعنی آیزنک است و از سویی دیگر الهام بخش بسیاری از محققان حوزه ژنتیک و روانشناسی و روانپزشکی بیولوژیک هستند.

نتایج و تفسیر آن‌ها

پرسشنامه شخصیت زاکرمن  ZKPQ cc50 نسخه کوتاه شده پرسشنامه زاکرمن است که در ایران نیز شناخته شده و هنجار شده است.

با اجرای این پرسشنامه علاوه بر نمرات خام، نمرات استاندارد شده و سطح بندی آن ها به همراه توضیحات مرتبط با صفات اصلی به شما ارایه می‌گردد.

راهنمای اجرا

لطفاً عبارت‌های زیر را با دقت بخوانید و در جمله‌ای که بیان‌کننده احساس شما است، گزینه درست و درجمله‌ای که بیان‌کننده احساس شما نیست، گزینه غلط علامت بزنید.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟