وضعیت زندگی

بر اساس نظریه برن همه ما مثل شاهزادگان و پرنسس‌ها به دنیا می‌آییم وی این شاهزاده‌ها و پرنسس‌ها طی فرآیند بزرگ شدن به قورباغه و وزغ تبدیل می‌شوند. بسته به تجربیات و پیام‌هایی که هر کودک با آن‌ها روبرو می‌شود، یکی از چهار وضعیت زندگی را می‌پذیرد. به این چهار وضعیت، وضعیت‌های پایه زندگی گفته می‌شود. وضعیت‌های زندگی، معانی روان‌شناختی‌ای هستند که فرد برای خود، دیگران و زندگی اتخاذ می‌کند. به‌علاوه این وضعیت‌ها تعیین‌کننده نحوه ادراک و رویکرد ما به زندگی هستند.
فرآیند ظهور وضعیت زندگی این‌گونه است که فرد براساس تجربیات دوران کودکی، طی فرآیندی تصمیم گیری‌هایی انجام می‌دهد که تعیین کننده وضعیت روانی (وضعیت زندگی) او است. در ادامه زندگی فرد براساس پیش‌نویس‌ها به تقویت و استحکام بیشتر اقدم می‌کند.

بازی‌های روانی

همه ما نیازهای روانی و جسمانی داریم. نیاز به دوست داشته شدن و پذیرش یک نیاز پایه در نوع انسان است. اگر نیاز به عشق و پذیرش به‌صورت مستقیم برآورده نشود، از راه‌های مختلف سعی می‌کنیم آن‌ها را به دست بیاوریم. فرآیند این مسئله تحت نام «بازی روانی» شناخته می‌شود.

مثلث نمایش

نموداری ساده و درعین‌حال بسیار قوی که برای تحلیل بازی‌های روانی  وضع شده است. بر اساس این دیدگاه هر وقت افراد وارد بازی روانی می‌شوند یکی از این سه نقش فهرست شده  را برعهده‌گرفته و اجرا می‌کنند: آزارگر، ناجی ، قربانی.

نتایج و تفسیر آن‌ها

این سنجه نوعی خودسنجی و ارزیابی برای آشنایی با مفاهیم وضعیت‌های زندگی و مثلث بازی روانی در تحلیل رفتار متقابل است. این ابزار برای اولین بار در فضای مجازی به زبان فارسی در اختیار همراهان مرکز مشاوره تخصصی مبنا قرار گرفته است.

در نتایج وضعیت زندگی و نقش  پرکاربرد شما مشخص شده و همچنین می‌توانید توضیحات مرتبط با هریک از وضعیت‌های زندگی  و نقش‌های مثلث بازی روانی را دریافت کنید.

راهنمای اجرا

در پاسخ به هر یک از سوالات گزینه ای را که در حالت طبیعی نزدیک ترین گزینه به رفتار، احساسات و افکار شما است، انتخاب کنید.

دسترسی به ادامه این مطلب مخصوص اعضا و مشترکان سایت است. شما هم به جمع ما بپیوندید
به کیفیت خدمات خود اطمینان داریم.
با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی کلیه پلن‌های عضویت تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند

 

دسترسی به محتوای دوره‌های مجازی و  بسیاری از سنجه‌های سایت برخلاف مطالب و نوشته‌ها نیازمند عضویت در سایت است.

مقایسه پلن‌های عضویت

اگر عضو نیستید همین الان ثبت نام کنید و با چند کلیک از فرصت استفاده نمایید.

قبلا عضو شده اید؟