برای اعتماد به نفس باید به پا خواست

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، باور فرد به توانایی در دست گرفتن یک موقعیت جدی به نحوه صحیح است. اعتماد به نفس شامل آگاهی از این نکته است که شما همه مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در به انجام رساندن آن وظیفه را دارا هستید.

اعتماد به نفس شامل داشتن احساس خوب به خود نیز می شود!

اعتماد به نفس آموختنی است، نه ذاتی یا به ارث بردنی!

صفات افراد واجد اعتماد به نفسconfident

  1. نشان دادن اعتماد به نفس و عزت نفس: اگر دارید باید نمود داشته باشد، این جمله که اعتماد به نفس مساله ای درونی است و به ظاهر بستگی ندارد فقط تا حدودی درست است. به این معنی که لباس و قیافه تاثیری در آن ندارد ولی رفتار و منش اجتماعی شما می بایست اعتماد به نفس شما را بیان کند والا واکنش هایی را از سوی دیگران فرا می خوانید که به کاهش اعتماد به نفس شما می انجامند. دقت کنید واکنش دیگران اعتماد به نفس شما را از بین نمی برد ولی می تواند کاهش دهد.
  2. از کلام برای تقویت تصویر اعتماد به نفس خود بهره می برد.
  3. تعاریف به جا از خود را می پذیرد. مهم نیست که در کلام کمی تعارف کنید، مهم خود شما هستید که باید آن تعاریف را ارزیابی کنید و در صورت درست و به جا بودن بپذیرید.
  4. از رفتارهایی که به “خود گران” کردن تعبیر می شوند پرهیز می کند. لاف زدن و رجز خوانی بخشی از خصلت افراد تهی و پوچ است و حتی می تواند نشانه ای از دروغ گویی و داستان پردازی به نظر برسد.
  5. شک دیگران را با اقدام مثبت پاسخ می دهد. اگر به خودتان شک ندارید، نیازی نیست شک های دیگران را جدی بگیرید.
  6. حفظ جهت مثبت مکالمه. از خودتان بد نگویید و عیب روی خودتان نگذارید. پذیرش نقاط ضعف و قوت با بیان آن ها در حضور دیگران دو نکته متفاوت است. نقاط ضعف را بپذیرید ولی به آن ها را به نقاط قوت ارتباط دهید.
  7. همه چیز را به صورت فرصت می بیند. این گونه فکر کنید که حتی اگر همه چیز را از دست بدهید باز هم می توانید از نو و با تجارب بهتر آغاز کنید.

چاله ها و دام ها

بر سر راه تبدیل شدن هر فرد به فردی با اعتماد به نفس واقعی و قابل اعتماد دام هایی قرار دارد که باید برآن ها چیره شد. مهمترین آن ها به نظر بنده در زیر فهرست شده اند:

زبان بدن ضعیف، تردید برای باز کردن سر صحبت با دیگران، اجتناب از تعامل با افراد جدید، ارتباطات کلامی ضعیف، ترس از آزمودن چیزها و چالش های جدید، تردید در خصوص درخواست آن چه می خواهید یا به آن نیاز دارید، مقاومت در گذر از گذشته ها (چیزی که گذشت ، گذشته)، اعتماد نکردن به قضاوت خود، عدم قاطعیت ، اجازه دادن به دیگران برای تصمیم گیری برای شما، خیال پردازی درباره این که به اندازه کافی موفق نیستید، احساس حسادت و غیض به افراد موفق، خود ویران سازی هدفمند (دلیل سازی برای شکست احتمالی – توجیه شکست قبل از اتفاق افتادن آن)، نیاز به تایید دیگران، ترس از خرد شدن دربرابر دیگران، تمرکز بیش از حد بر ظاهر فیزیکی و جریانات صوری (مثل مقایسه سر وضع خود با طرف مقابل و …)، سازگار کردن بیش از حد خود با دیگران (تلاش برای راضی کردن همه)  و از همه مهمتر آگاهی و حساس بودن بیش از حد در خصوص ادراک دیگران به عبارت دیگر اگر تمام تمرکز شما بر این باشد که دیگران رفتارهای شمار چگونه ادراک می کنند و در نظر آن ها چگونه به نظر می آیید راهی برای مداخله جبرانی ناخودآگاه خود باز می گذارید که همه موارد پیشین فرصت بروز یابند.

چطور اعتماد به نفس را پرورش دهیم؟

  • بیدارکردن خودآگاهی: ببینید چه چیزی در کنترل شما است و چه چیزهایی نیست. اگر  امکانات و محدودیت های خود را خوب بشناسیم ، خوب هم متوجه می شویم که چه کاری را می توانیم انجام دهیم و چه کاری را نمی توانیم.
  • پیدا کردن ماشه های شک کردن به خود: ماشه ها و ماشه چکان هایی در ارتباطات وجود دارند که به اعتماد به نفس شما شلیک می کنند. ریشه این ماشه ها در گذشته است، تجربیات شکست خورده مرتبط با افراد و موقعیت های قبلی نقش تداعی کننده برای خود شکست و پایین آمدن اعتماد به نفس هستند با آگاهی از آن ها و ریشه هایشان آن ها را خنثی کنید. باز هم تکرار می کنم، آن چه گذشته، گذشته است.
  • باز تعریف زندگی در حال حاضر و تنظیم برنامه واقع گرایانه برای اقدامات مثبت و ایجابی. با نه گفتن هایی مثل نمی روم ، نمی کنم، نمی خواهم ، نباید و … هیچ چیز عوض نمی شود از حالت سلبی به حالت ایجابی تغییر وضعیت دهید. چه کنم، کجا بروم، با کی صحبت کنم  خیلی کمک کننده تر هستند.
  • اعتماد به نفس را تمرین کنید. در مقابل دوربین گوشی تان مکالمات و رفتارهای مورد نظر خود را تمرین کنید. دیده شدن از دیدگاه طرف مقابل بسیاری از مسایل را برای شما روشن می کند. این جا هم همان قاعده عمومی وجود دارد که تلاش و سخت کوشی بر استعداد ، می چربد و غلبه می کند.
  • از شکست ها در بیگیریم. اگر کارها را با روش قبلی و تکراری انجام بدهید دلیلی وجود ندارد که نتیجه متفاوتی بدست بیاید.
  • بر روی کمک به خود و دیگران تمرکز کنید. کمک به دیگران بخشی از کمک به خود است ، با حمایت از دیگران، جو حمایت از خود ایجاد کنید.

راه حل های ساده، سریع ولی سطحی برای افزایش اعتماد به نفس

اقدامات عمیق و درک مفهومی از اعتماد به نفس باید با اقدامات سطحی و ساده همراه باشد.  یک اقدام سطحی و حتی ابلهانه بهتر از بی عملی روشنفکرانه است، افکار تا نمود عینی نیابند منشا تغییر نخواهند بود.

  • خوب لباس بپوشید. منظور لباس آن چنانی نیست مهمترین بخش لباس خوب به نظر من اتو زدن است. گاهی به برخی توصیه می کنم حتی لباس زیر خود را اتو بزنند (هم میکروب کش است و هم فرآیند آن به شکل گیری تصویر مثبت از خود کمک می کند).
  • تند تر راه بروید. کسانی که سریع تر راه می روند بیشتر شبیه کسانی هستند که هدفی برای رسیدن دارند و بیان کننده اعتماد به نفس است، افزایش توان بدنی و سوخت و ساز بهتر یکی دیگر از مزایای همزمان این کار است.
  •  قدردانی را فراموش نکنید. از تمرکز روی آن چه می خواهید به آن چه دارید پل بزنید و قدر آن را بدانید.
  • ردیف جلو تر بنشینید. ته کلاس ، ته میز جلسه، ته سالن آمفی تئاتر جای افراد دارای اعتماد به نفس نیست.
  • به خودتان برسید. سلمانی رفتن ، اصلاح یا مرتب کردن محاسن و صورت و از همه مهمتر حمام کردن را فراموش نکنید. آقا! موی پشت گردن شما نشانه درگیری و مشغول بودن نیست، قبل از تبدیل شده به یال آن را کوتاه کن. اگر خودت نمی توانی بالاخره یکی آن دور و بر پیدا می شود.
  • از دیگران تعریف کنید و به آن ها کمک کنید. احساس بزرگی حاصل اعمال بزرگوارانه است.

 bt-arrogance-atheism

واما در باب تکبر

افراد متکبر فقط وقتی احسای باهوش بودن می کنند که دیگری احساس حماقت کند. فرد متکبر با مساله ارزش اجتماعی خودش مشکل دارد و در واقع با این تکبر سعی می کند از نقد اجتناب کند. دیگران را آدم حساب نمی کند چون دچار احساس حقارت است و خودش را آدم نمی داند.hpshdpuchi

دیگر نشانه های تکبر عبارتند از : به کاربردن کلمات قلنبه سلنبه نامتناسب، اجتناب از تماس چشمی، دیر رسیدن به ملاقات ها بدون عذر خواهی، خودفروشانه راه رفتن، قطع کردن صحبت های دیگران، برای هر سوالی پاسخی داشتن، همیشه به حرف های دیگران نکته ای اضافه کردن، دیگران را در همه مسایل مقصر دانستن، ترکاندن رقبا برای بالا بردن خود

تفاوت این ها چیست؟

تفاوت های افراد متکبر با افراد با اعتماد به نفس را می توان این گونه جمع بندی نمود که افراد با اعتماد به نفس از شکست نمی ترسند، افراد با اعتماد به نفس برای رقبایشان احترام قایل هستند و در نهایت آن که افراد با اعتماد به نفس به جای نگاه بالا به پایین به افراد از موقعیت مساوی نگاه می کنند. آدم متکبر ممکن است مهارت های بیشتری داشته باشد ولی فرد با اعتماد به نفس آرامش بیشتری دارد. رویکرد افراد واجد اعتماد به نفس از درون به بیرون است ولی افراد متکبر چون درون خود را قبول ندارند و به آن اعتماد نمی کنند نیاز به رویکرد از بیرون به درون دارند.

با این ها چه کار کنیم؟

فقط کافی است با فرد متکبر طوری رفتار کنید که نتواند فکر کند او فرد برتر است. خودش از شما اجتناب می کند.

برای مطالب مرتبط این جا کلیک کنید

بازگشت به صفح نخست

دسته‌ها: وبلاگ