اثربخشی فعالیت‌های تیم‌سازی ، آموزش‌های کوتاه مدت مهارت‌های نرم و توسعه فردی و سازمانی همواره از دغدغه‌های افراد و سازمان‌های پیشرو است. اما یادتان باشد، از مشاورین و مدرسین مهارت‌های بین فردی ایراد نگیرید شاید بیش از آن چه ارایه می‌کنند، چیزی برای عرضه ندارند.

این شما هستید که می‌بایست فعالانه نیازهای آموزشی خودتان و یا مجموعه‌تان را پی‌گیری و رفع نمایید.

یادآوری

این نقش فعالانه در توسعه فردی و سازمانی ما علاوه بر جستجوی آموزش حضوری بهتر است شامل استفاده از تجارب بهترین‌ها، جستجوی خودخواسته اطلاعات و استفاده از ابزارها و مدل‌های مناسب باشد. انفعال در این زمینه یعنی در خطر قرار گرفتن اهداف توسعه در اثر زیر گرفته شدن توسط تبلیغات و موج‌های اجتماعی.

یک نکته مهم دیگر در پرهیز از بخشی‌نگری و جزء پنداری فعالیت‌ها است. به زبان آدمیزاد یعنی گاه چنان خوان رنگارنگی از دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های توسعه‌ای می‌چینیم که انسجام و اهداف کلی‌تر را فراموش می کنیم و گاه انتظار داریم با یک حرکت مقطعی و کوتاه مدت مشکلات بلندبالا و دیرپای سازمان را یک شبه حل کنیم. قربانی در هر دو حالت منابع سازمان است.

اگر انتظار داریم توسعه‌ای پایدار در منابع انسانی سازمان داشته باشیم، مثل بسیاری دیگر از زمینه‌ها می‌بایست کیفیت را قطب‌نمای مسیرمان کنیم. کمیت ممکن است کم باشد یا زیاد ولی مهم کیفیت است.

مثال می خواهید؟ تصویر زیر می‌تواند مسیری کوتاه و حداقلی ولی جامع را ارایه کند که بارها از محک تجربه پیروز بیرون آمده است.

می توانید روی دکمه‌ها کلیک کنید

این یک مثال است، مثال‌های دیگری نیز می‌توان ارایه کرد که به مرور منتشر خواهد شد. اما همین مثال را بررسی می‌کنیم.

این مسیر کوتاه و میان‌بر اما بسیارند کسانی که فکر می‌کنند که باید همین را هم میان‌بر بزنند!

حتی میان‌بر را هم باید کامل طی کرد!

یادآوری

آموزش‌های تیپ‌شناسی شخصیتی و رفتاری هر کدام ریشه در نظریه‌های مختلفی دارند. هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در هر حالت یادگیری و کسب تجربه در هر یک مفید است ولی آیا به تنهایی در اجتماعی که علاوه بر شخصیت عوامل بسیار دیگری در تعاملات ما موثر هستند کافی است؟

آموزش مهارت‌های رفتاری و بین فردی همیشه مفید هستند. درک تعاملات و ارتباطات فردی سطحی فراتر از رانه‌های فردی-شخصی در پیش روی ما می‌گذارد اما آیا بدون درک خودمان و دیگران (یعنی گام قبلی) می‌توانیم این گام را موفق برداریم.

در نهایت مهارت‌های نرمی مانند حل تعارض امکان درک و برداشتن گام‌های عملی را به ما ارایه می‌کند، اما آیا بدون گام‌های قبلی موثر است؟

امیدوارم دلایل کافی ارایه کرده باشم که در حوزه نگهداری و توسعه منابع انسانی همان طور که در این مثال بررسی شد، کلیت و همخوانی تلاش‌ها به اندازه کمیت فعالیت‌ها مهم هستند.

البته که اجرای هرکدام از بخش‌ها مفید هستند و البته که منابع محدودند اما اجرای ناکامل چرخه، اثربخشی آن را کاهش می دهد. یادمان باشد خلاقیت و ابتکار روی همه این موانع پل می زنند. یک نمونه را در همین مثال و همین سایت مشاهده کردید.