سوئدی ها ضرب المثلی دارند که می گوید:«یک ساعت کار خوب شامل ۴۵ دقیقه فکر کردن و یک ربع عمل درست است.»thinkin man

بله!   ما گاهی وقت ها، یک ساعت کار درست را صرفا براساس سختی کار می سنجیم و نه کیفیت آن. زود شروع کردن همیشه معنی زود به نتیج رسیدن را نمی دهد.

در طی سال ها کار مصاحبه استخدامی بسیار دیده ام که تیم های استخدامی تصویر پخته ای از همکار آینده ندارند و به صورت واکنشی نسبت به افراد متقاضی است که شاخص هایی را شکل می دهند. مثلا از یکی به دلایل هیجانی خوششان می آید بعد می گردند دنبال این که چرا باید بقیه را رد کنند و …. . در این زمینه فرق چندانی بین سازمان های دولتی و خصوص یا خیلی رسمی و غیر رسمی ندیده ام. فقط در جاهایی که دستورالعمل های استخدامی دارند کمی کار «دلخواه گزینی » برای تیم استخدامی سخت تر می شود ولی نتیجه معمولا یکی است.

 

بهتر است قبل از استخدام

index1

شغل مورد نظر و سازمان مان را بهتر بشناسیم. مهارت های مفهومی در این مرحله حرف اول را می زند و این نظرات تا مکتوب نشود موثر نخواهد بود.

هر چقدر تفکر بیشتر باشد، نتیجه هم بهتر خواهد بود.

سوال های زیر می تواند راه گشا باشد. پیدا کردن پاسخ های در خور ، شایسته و دقیق به این سوالات سخت است ولی حکایت همان ۴۵ دقیقه تفکری  است که در اول بحث به آن اشاره شد.

  1. اگر از یکی از کارکنان شما بپرسند، دقیق ترین توصیفی که از همکاران تان دارید چیست، پاسخ چه چیز هایی خواهد بود؟
  2. اگر از یکی از مشتریان یا ارباب رجوع های شما بپرسند، جو و فرهنگ سازمان شما را توضیح بدهد، چه خواهد گفت؟
  3. چه کسانی در سازمان شما ارتقا گرفته اند و آن ها چه ویژگی ها ، صفات یا شایستگی هایی داشته اند؟
  4. سازمان شما با کسانی که عملکرد ضغیف  دارند، چه می کند؟
  5. ارزشمند ترین کارمند یا کارگر شما در شغل های مشابه با آن شغلی که برای آن در صدد یافتن شاغل هستید، کیست و چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟
  6. تصمیم های عمده توسط چه کسانی اتخاذ می شود؟ شما جزیی از تیم استخدامی هستید ولی چه کسی حرف آخر را می زند؟ دموکراسی یا بینش و بصیرت فردی خاص؟
  7. شخصی را که استخدام کردید، چه کارهایی باید انجام بدهد تا ترفیع یا پاداشی بگیرد؟
  8. از همه مهمتر اگر دو کاندیدا به لحاظ شایستگی ها مساوی باشند، انتخاب نهایی را چه عاملی تعیین می کند و چرا؟

در فرهنگ کاری ما که دیمی کار کردن، عیبی نیست. پاسخ دادن به این سوالات سخت تر هم می شود. ولی نتایج حاصل از این درون نگری، علاوه بر فرآیند استخدامی در بسیاری موارد دیگر نیز مفید خواهد بود.

مطمئنا ذهن سازمان یافته، طبقه بندی و اولویت بندی شده، آمادگی بیشتری برای پردازش اطلاعات و تصمیم گیری بهتر دارد

imagesconflictorganization

 

برای مطالب مرتبط این جا کلیک کنید

بازگشت به صفح نخست

دسته‌ها: وبلاگ